• Werkgevers zijn verplicht een kolfruimte aan te bieden aan vrouwen die borstvoeding geven. Vaak is dit niet goed geregeld.
  • De startup Neo Salus van Wesley Pabis (32) en Remy de Klein (31) speelt hierop in met een mobiele kolfruimte.
  • De Colve is geluiddicht en heeft binnenin een tafel, stoel, wasbak, spiegel en een koelkast.
  • De mobiele kolfruimtes zijn verkrijgbaar vanaf 12.795 euro. De Nederlandse vestiging van Uber heeft al een bestelling geplaatst.

Al gehoord van de kolfcode? In de arbeidstijdenwet staat dat bedrijven hun vrouwelijke medewerkers een goede ruimte moeten bieden waar ze kunnen kolven. Het is ook de plek waar moeders rustig moedermelk kunnen afkolven voor hun baby.

In de praktijk heeft driekwart van de bedrijven in Nederland géén of geen goede kolfruimte. De startup Neo Salus van twee ontwerpers uit Amsterdam biedt sinds dit jaar een oplossing. Zij produceren en plaatsen mobiele kolfruimtes onder de naam Colve.

De Colve is een standalone kolfruimte die snel is op te bouwen en makkelijk te verplaatsen. Een moeder kan er in alle rust moedermelk kolven voor haar baby of er borstvoeding geven. Het kan een uitkomst zijn voor werkende moeders op kantoren en in bedrijven. Want het is vaak nog droevig gesteld met de kolfmogelijkheden.

Interieurontwerpers Wesley Pabis (32) en Remy de Klein (31) kwamen bij toeval op het idee voor het maken van mobiele kolfruimtes. Een opdrachtgever vroeg hun ontwerpbureau Offyce of ze een serverhok niet konden ombouwen tot kolfruimte. “De ondernemer wilde geen dure vierkante meters verspillen”, herinnert Pabis zich.

Maar het idee van zo’n technische ruimte als plek om moedermelk af te tappen of een baby borstvoeding te geven, stond Pabis erg tegen.

De ontwerpers gingen op onderzoek en vroegen moeders wat hun ervaringen waren met kolven op het werk en wat ze graag zouden willen. Ze hoorden van tal van moeders dat het bij bedrijven vaak beroerd geregeld was, terwijl een rustige, veilige kolfruimte wettelijk is voorgeschreven.

Lees ook op Business Insider

De Klein kwam erachter dat er dan wel een code was over kolfmogelijkheden, maar dat die niet wordt nageleefd. “Het is alsof je een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur afspreekt en vervolgens geen flitspalen neerzet en ook geen enkele controle uitvoert.”

Borstvoeding geven is goed voor de baby

Samen met de site en kenniscentrum Borstvoeding.com lieten Pabis en De Klein een onderzoek doen onder 1.125 moeders, Hier bleek dat bijna een op de zeven vrouwen (14 procent) helemaal geen kolfmogelijkheid had in het bedrijf of de organisatie waar ze werken. Ongeveer twee derde van de vrouwen (64 procent) had een ruimte die niet voldeed aan de basisregels voor ruimte, privacy en voorzieningen in een kolfruimte.

Ze hoorden van een onderwijzeres die onder het podium in de gemeenschappelijke ruimte moest kolven en van vrouwen die noodgedwongen in een bezemkast, op de wc of in een vergaderzaal zonder slot kolfden.

Dit terwijl borstvoeding geven volgens bijvoorbeeld de Wereldgezondheidsorganisatie belangrijk is. De gezondheidsvoordelen van moedermelk voor baby’s zijn aanzienlijk, stellen deskundigen. Moedermelk geven totdat het kind twee jaar is, wordt aanbevolen. Volgens de kolfcode moeten werkgevers aan werkneemsters tot minimaal 9 maanden ná de geboorte van hun kind tijd én een ruimte geven om te kolven.

Moeders blijken soms eerder te stoppen met het geven van borstvoeding dan ze eigenlijk zouden willen door gebrekkige voorzieningen. Voor jonge moeders is het geregeld lastig om aan te dringen op een goede kolfgelegenheid. Bedrijven kennen ook vaak de regels niet, of hebben geen idee hoe ze een passende ruimte kunnen maken.

De Colve heeft een koelkast, wasbak en een comfortabele ligstoel

Interieurontwerpers Pabis en De Klein dachten na over een oplossing. Ze ontwierpen de Colve, een geluiddichte kamer met binnenmaten van 2,20 bij 1,60 meter. De Colve is 2,30 meter hoog, dus vrijwel overal te plaatsen.

In de Colve staan een tafel, een spiegel en een lage stoel die samen met een poef als ligstoel kan dienen. Er is ook een koelkastje en een wasbak met een flink waterreservoir; een wateraansluiting is niet nodig. Frisse lucht komt binnen via twee ventilatoren.

De privacy is gewaarborgd doordat de deur op slot kan en de 10 centimeter dikke wanden geluiddempend zijn. Geluiden van een kolfapparaat zijn buiten de Colve niet te horen.

Er zijn stopcontacten en een usb-aansluiting. Werken op een laptop tijdens het kolven zou bijvoorbeeld kunnen. Ook is er de mogelijkheid een baby te verschonen.

Volgens Colve verbetert hun kolfruimte niet alleen de kwaliteit van het kolven of het voeden, het vergroot ook het welzijn van moeders die terugkeren na zwangerschapsverlof en borstvoeding willen blijven geven. Het biedt werkgevers bovendien een makkelijke en flexibele oplossing om aan de wettelijke eisen te voldoen. Het zorgt mogelijk ook voor een betere productiviteit van de werknemer doordat kolven op het werk makkelijk is.

Ervaringsdeskundige en schrijfster over de Colve

“Was de Colve er maar geweest toen mijn dochtertje net geboren was en ik bij een bank werkte”, verzucht Ina Heijnen. Ze is de schrijfster van het boek ‘Spuug op je blouse’ dat gaat over de keuzes en ervaringen van zwangere vrouwen en werkende moeders.

Ze herinnert zich hoe ze bij de bank waar ze als zzp’er werkte in een grote rustruimte moest kolven. “Ik stak mijn been regelmatig even omhoog, de verlichting werkte op een bewegingsmelder en ik zat om de paar minuten in het donker.”

Schrijfster Ina Heijnen in de Colve

Heijnen is naast schrijfster ook yogadocent. Ze hoort van cursisten bij zwangerschapsyoga veel negatieve ervaringen over kolven op het werk en besloot er voor haar boek vrouwen over te interviewen. Een moeder vertelde dat haar werkgever had gezegd: “Ik vind het niet sexy dat je dit op het werk doet, kolf hier maar niet meer.”

Het is een van de grofste opmerkingen die Heijnen optekende. Maar zwangerschapsdiscriminatie en vervelende opmerkingen komen helaas vaak voor, vertelt ze. “Het is ontzettend jammer als moeders door vervelende ervaringen afhaken en geen borstvoeding meer geven.”

De Colve lijkt Heijnen ideaal. Moeders hoeven niet meer te kolven op de ene plek, daarna melk in een koelkast zetten waar ook boodschappen van collega’s staan en vervolgens even afwassen op wéér een andere plek.

Mobiele kolfruimtes als business én als investment-case

Ontwerpers Pabis en De Klein hebben het Colve-project ondergebracht in Neo Salus, hun vennootschap voor projecten op het gebied van werken en welzijn. ‘Neo’ staat voor nieuw en ‘Salus’, volgens De Klein, voor ‘the goddess of wellbeing’, voor een gevoel van welbevinden en van welzijn. Ze investeerden zelf 130.000 euro in de ontwikkeling en de productie van een eerste Colve.

De mobiele kolfruimtes zijn verkrijgbaar vanaf 12.795 euro. De Nederlandse vestigingen van Uber hebben al een order geplaatst. Ook diverse aanbieders van flexibele werkplekken zijn zeer geïnteresseerd.

Vanuit Neo Salus willen Pabis en De Klein niet alleen de Colve verkopen, maar ook een leasevariant bieden. Die dienst voor verhuur van tijdelijke kolfruimtes is nog in ontwikkeling. Dat vergt aardig wat kapitaal, daarom zijn ze op zoek naar een investeerder. “Voor 15 procent van de aandelen willen we 350.000 euro hebben.”

De marktkansen van Colve zijn volgens Pabis en De Klein enorm. Er zijn duizenden bedrijven die nu niet voldoen aan de wettelijke regels en veel vrouwen die graag een oplossing willen.

Naast de verkoop en verhuur aan bedrijven zien de ontwerpers ook een plek voor de Colve in hotels, overheidsgebouwen en op stations en vliegvelden. De volgende stap is het maken van een app. Moeders kunnen dan kijken waar ze in de buurt kunnen kolven of hun baby voeden.

Pabis en De Klein mikken op 3.000 Colves door heel Nederland in de komende drie jaar. Dat zou een omzet van ruim 40 miljoen euro betekenen. De twee ontwerpers zien ook kansen over de grenzen, bijvoorbeeld in Duitsland of België.

Bij een prijs van 350.000 euro voor 15 procent van de aandelen rekenen ze met een huidige marktwaarde van de Colve van ruim 2,3 miljoen euro. “We zoeken geen venturecapitalist die voor de snelle winst gaat”, zegt Pabis. “Wij zoeken een ‘business angel’ die net als wij gelooft in waar we mee bezig zijn en die mee investeert.”

Lees meer verhalen over Better Capitalism op Business Insider, zoals: