Techbedrijven zien een nieuwe markt in microleningen die je via een app kan afsluiten. Je smartphone-gedrag bepaalt dan of je een lening krijgt.

Het is geen science fiction maar nu al werkelijkheid: minileningen verstrekken op basis van iemands smartphonegedrag. Bedrijven als Branch en InVenture – soms gesteund door grote namen in de wereld van de techinvesteringen – concentreren zich vooralsnog op ontwikkelingslanden waar banken schaars zijn en veel bewoners nog geen krediethistorie hebben, signaleert zakenkrant The Wall Street Journal.

Zo biedt app-firma Branch in Kenia leningen aan tot omgerekend 30 dollar. Op die manier kan een taxichauffeur tanken of een kleine winkelier inkopen financieren. Branch rekent omgerekend 6 tot 12 procent rente, afhankelijk van iemands kredietwaardigheid. Dat is meestal veel goedkoper dan het formele of informele circuit van geldhandelaren en bekenden. Leners betalen binnen enkele weken of maanden terug.

De techbedrijven hebben een schat aan data verzameld die iets zeggen over je kredietwaardigheid. Hieronder staan er zes, maar er zijn er letterlijk duizenden. (Inderdaad, als je zo’n lening wil, geef je toestemming om je smartphone data af te staan en daarmee ook een schat aan privé-data).

Wat zegt smartphonegedrag over kredietwaardigheid?

1. Ben je een gokker (af te lezen uit je communicatie met gaming-sites)? Dan is de kans dat je afbetaalt paradoxaal genoeg groter, zo is de ervaring van de lening-apps

2. Wie veel belt in daluren, vertoont een gevoeligheid voor prijzen. Goed teken!

3. Hoe ziet je lijst met contactpersonen eruit? Als je hun volledige naam opslaat, dus inclusief achternaam, betekent dat een hogere kredietwaardigheid.

4. Zend je meer sms-jes dan je ontvangt? Dat verlaagt je score.

5. Wie zijn batterij vaal tussentijds oplaadt, scoort eveneens lager.

6. Als je niet veel reist en veel op dezelfde plek blijft - traceerbaar dankzij GPS - vorm je ook een hoger risico

Oops! We could not locate your form.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl