• De Britse flitsbezorger Zapp is sinds donderdag actief in Amsterdam. Bestellingen worden 24 uur per dag binnen 20 minuten bezorgd.
  • Tot de investeerders behoort onder andere ondernemer en BN’er Bas Smit. Hij haalde de startup naar Nederland.
  • Maar wat onderscheidt Zapp van de concurrentie? En wat is de doelgroep? Over dat en meer sprak Business Insider met Smit.

Nederland is wéér een flitsbezorger rijker: vanaf donderdag rijden de e-bikes van de Britse flitsbezorger Zapp door de straten van Amsterdam. Binnen 20 minuten moeten de snacks, drankjes, essentiële boodschappen en andere alledaagse artikelen binnenshuis zijn. En dat gaat 24 uur per dag door.

De lancering wordt gezien als de eerste stap van de internationale uitbreiding van de startup, die “binnenkort in meer Europese steden zal verschijnen”, zo leest het persbericht.

Met de komst van de Britten in onze hoofdstad, wordt het nóg iets benauwder op de al drukbezette markt van flitsbezorgers. Andere actieve partijen zijn onder meer het Duitse Gorillas en Flink en het Turkse Getir. Ook het Franse Cajou en de Britse Dija en Weezy staan te trappelen om een magazijn te openen in 020, zo schrijft Het Parool.

Lees ook: Flitsbezorger Getir is $7,5 miljard waard na nieuwe investering – het Turkse bedrijf wil de VS veroveren

Tot Zapps investeerders behoren onder andere het Amerikaanse Lightspeed en het Europese Atomico, de durfkapitalist die eerder geld stak in de succesvolle Amsterdamse startup MessageBird.

Ook ondernemer en BN’er Bas Smit zag de potentie in het Britse Zapp, dat is opgericht door enkele vrienden van hem. Gedreven door zijn enthousiasme haalde Smits de startup naar Nederland, in ruil voor een vinger in de pap.

Maar wat onderscheidt Zapp van de concurrentie? En wat is de doelgroep? Over dat en meer sprak Business Insider met de Nederlandse investeerder.

Zapp ging donderdag van start in Amsterdam. Hoe wil het bedrijf verder uitbreiden in Nederland?

Smit: “We zijn ons bereik in Amsterdam nu aan het vergroten. Daarna zijn we van plan de rest van Nederland te veroveren. Dan moet je denken aan de ‘usual suspects’, maar ook een aantal verrassende plaatsen waar behoefte is aan onze diensten.”

“Je zult ons niet direct in een uithoek gaan vinden. Maar overal waar we moeten zijn, zullen we zijn.”

De startup stapt in een erg drukbezette markt. Hoe onderscheidt Zapp zich ten opzichte van concurrenten als het Duitse Gorillas?

“Dat doet het op tal van manieren. Allereerst, en waar ik zelf super gelukkig van word, bezorgen wij 24 uur per dag. Er is geen enkele andere partij die dat doet. Wanneer iedereen stopt om 22.00 uur, rammen wij juist door.”

“Daarnaast onderscheiden we ons echt in het assortiment. We bezorgen niet alleen boodschappen, maar ook veel ‘convenience’. Denk aan een iPhone-oplader, zwembandjes, zonnebrandcrème of spelletjes die je mist als je ’s avonds met je kinderen zit.”

“Ook werken we veel met lokale leveranciers, zoals het Vlaamsch Broodhuys, de Pindakaaswinkel of Gebrouwen door Vrouwen.”

“We denken ook gewoon wat verder dan de rest. Als jij een barbecue of kooltjes bestelt, dan doen wij er even een aansteker bij. Of als jij alles bestelt voor een gin tonic, doen wij er een komkommertje bij.”

Je noemt het ’s nachts bezorgen als een belangrijk punt. Is dat een grote doelgroep?

“Er is absoluut behoefte; in het weekend natuurlijk wel meer dan doordeweeks. Juist vanaf 22.00 uur raken de sigaretten, de borrelnoten, de wijntjes en de biertjes op. Dat is meestal niet op om 16.00 uur ’s middags. Dan staan wij gewoon binnen een paar minuten met alle (gekoelde) spullen voor je deur.”

“Die markt is voor ons heel belangrijk. We zijn er voor convenience en convenience moet er 24 uur per dag zijn. Zo had ik vanochtend zelf om kwart over zes vers brood nodig.”

Zapp-bezorgers in een distributiecentrum. Foto: Zapp
Zapp-bezorgers in een distributiecentrum. Foto: Zapp
Hoe kijkt Zapp tegen de concurrentie aan?

“We hebben een aantal uren per dag concurrentie. Het grote voordeel daarvan is dat we kunnen kijken naar wat er beter kan. Dat zit ‘m niet alleen in de bezorgtijden, maar ook het assortiment, de (omgang met de) medewerkers en de CO2-uitstoot.”

“We moeten ook allemaal even wennen aan het feit dat flitsbezorgen kan. Als je om zes uur ’s ochtends brood nodig hebt, hoef je niet te wachten tot de winkel open is. Het helpt dat anderen dit nieuwe gedrag ook aanjagen.”

Zapp bevindt zich in een markt van flinke investeringen en kleine marges. Wat is het verdienmodel?

“We hebben een groot assortiment van 2.000 producten met marges, net als supermarkten. Een deel daarvan zijn premiumproducten, zoals mooie wijnen. Daarop zit natuurlijk een andere marge dan een zak ijs van 80 cent. Daarnaast rekenen we 1,80 euro bezorgkosten bij bestellingen onder de 30 euro.”

“Ook hoeven we niet de huur van een groot supermarktpand te betalen; onze ‘warehouses’ zijn een ander soort panden. Daarbij hebben we niet constant 24 man op de werkvloer lopen, maar maken we gebruik van fietsers die af- en aanrijden.”

Lees meer over flitsbezorgers: