De Chinese fabrikant van elektrische auto’s Xpeng, die dit jaar de Nederlandse markt betreedt, heeft een zwaar jaar achter de rug. Een goede reden voor topman He Xiaopeng om stevig in te grijpen. Het bedrijf wil nu in 2025 winstgevend zijn, twee jaar later dan gepland, zo meldt persbureau Bloomberg.

Aandelen Xpeng daalden afgelopen jaar met 80 procent in waarde en de fabrikant wist slechts de helft van het beoogde aantal auto’s af te leveren.

Topman He wil een flink aantal veranderingen doorvoeren. Een daarvan lijkt zo uit de strategiehandleiding van Tesla te komen: vol inzetten op zelfrijdende auto’s en hiermee zoveel mogelijk winst maken.

He heeft het automerk nu als doel gegeven om 20 procent van de ‘intelligente automarkt’ te pakken. Daarmee refereert hij aan auto’s die heel dicht op de zogenoemde Level 4-autonomie zitten, een maatstaf voor autonoom rijden.

De auto's van Xpeng moeten onder bepaalde omstandigheden zelfstandig kunnen rijden, zonder tussenkomst van de bestuurder. Deze technologie moet volgens He op termijn de grootste inkomstenbron van het automerk worden.

En de CEO zet er haast achter, want hij wil dit doel al in 2024 behalen. Hij geeft aan dat de auto's van Xpeng vanaf volgend jaar worden geüpdatet met software die dit hogere niveau van autonomie mogelijk maakt.

Het merk gaat hierbij een stapje verder dan anderen. Elke Xpeng zou binnen afzienbare tijd namelijk ook het rijgedrag van zijn eigenaar moeten leren herkennen en kopiëren. Daarmee zou de auto in zijn autonome functie precies hetzelfde moeten rijden als de eigenaar normaal zou doen. Daarmee wordt optimaal comfort gegarandeerd volgens He.

Mogen auto's van Xpeng autonoom rijden? Regelgeving is risico

De hele strategie valt of staat bij de toelating van semi-zelfrijdende auto's op openbare wegen. Geen toelating betekent het verkopen van iets dat nog niet werkt (wederom iets wat Tesla ook doet).

Vooralsnog is zelfrijdende technologie vrijwel nergens officieel goedgekeurd. Xpeng ziet dit ook en houdt er rekening mee. Het verwacht dat de acceptatie van de technologie langer gaat duren in bijvoorbeeld Europa.

Maar zelfs met een realistische blik, is dit doel hoog gegrepen. Mercedes liet onlangs weten dat het Level 3 autonomie heeft behaald en dat in Duitsland en de Amerikaanse staat Nevada uitrolt. Daar kunnen bestuurders de auto tot een snelheid van 60 kilometer per uur autonoom laten rijden, maar moeten ze klaarzitten om op elk moment in te grijpen.

Tesla wordt vaak gezien als pionier op het gebied van zelfrijdende auto’s, maar zelfs het beta-programma van de Full Self-Driving software wordt nog maar op Level 2-autonomie ingeschaald. Dat houdt in dat bestuurders te allen tijde klaar moeten zitten om in te grijpen en hun aandacht op de weg moeten houden.

Versimpeld modelaanbod en minder opties

Xpeng kreeg afgelopen jaar flink wat commentaar op het modelaanbod en de waslijst aan opties, waardoor mensen niet meer wisten wat ze nu moesten aanschaffen.

Topman He belooft verbetering op dit gebied. Het merk gaat met slechts drie platformen en een versimpeld modelaanbod werken. Ook de opties en uitrustingsniveaus van de auto's worden in pakketten samengevoegd of gestandaardiseerd om zo de productie te versimpelen en te versnellen.

Xpeng gaat zich niet richten op het verbeteren van de accu’s. Het koopt die in bij derden. Volgens topman He is het verstandiger om accufabrikanten onderling te laten concurreren.

Of deze opvallende strategie gaat werken, moet de komende jaren duidelijk worden. In eerste instantie moeten vooral in thuisland China toeleveranciers en klanten worden overtuigd.

Wat dit allemaal voor de Nederlandse markt betekent, is op dit moment nog onduidelijk. Xpeng zal in 2023 met twee voertuigen in ons land verschijnen.