Volgens oprichter en CEO Elon Musk van Tesla hangt de waarde van de fabrikant van elektrische auto nauw samen met de succesvolle ontwikkeling van zelfrijdende technologie. Volgens Musk is Tesla “in principe nul waard”, als er op dit vlak geen vooruitgang wordt geboekt.

De techmiljardair had het in een interview met het YouTube-kanaal “Tesla Owners Silicon Valley” afgelopen dinsdag over verschillende problemen die hij wil oplossen, zoals de webbrowser in de auto, die volgens hem momenteel te traag is.

“Maar de overweldigende focus ligt op het oplossen van zelfrijdende technologie”, zei Musk “Dat is essentieel. Het is echt het verschil tussen Tesla dat veel geld waard is, of dat het in principe nul waard is”, zei hij.

Musk doet al sinds 2015 beloftes om zelfrijdende Tesla’s te ontwikkelen. Destijds voorspelde hij dat de technologie binnen drie jaar op de weg zou komen, iets wat niet gebeurde.

Het bedrijf van Musk heeft een Autopilot-functie waarmee Tesla's automatisch hun snelheid kunnen aanpassen en binnen hun rijstrook kunnen sturen. Wel vereist deze functionaliteit nog steeds actief meekijken van de bestuurder.

De "Full Self-Driving" software, die Tesla-eigenaren kunnen kopen voor een eenmalig bedrag van 12.000 dollar of een abonnement van 199 dollar per maand, stelt de auto in staat om automatisch van rijstrook te veranderen, stopborden en verkeerslichten te herkennen, en te parkeren. Maar net als bij de Autopilot-functie is de volledige aandacht van de bestuurder nog steeds vereist in de auto.

Nu Tesla geconfronteerd wordt met tegenslagen bij zijn prototype zelfrijdende software, is het onduidelijk wanneer de technologie officieel gelanceerd zal worden. Tijdens een bijeenkomst met financiële analisten in januari dit jaar beloofde Musk opnieuw dat Tesla's tegen het einde van het jaar volledig autonoom zouden kunnen rijden.

Donderdagmiddag noteerden aandelen Tesla 4 procent lager op 669 dollar. Sinds de start van dit jaar is het aandeel Tesla met zo'n 27 procent gedaald.

LEES OOK: De Tesla-fabriek in Shanghai was in 2021 goed voor de helft van de totale productie van het bedrijf – daar ligt ook een risico