De droom van Apple was om een volledig autonome limousine te bouwen die geen stuur of pedalen nodig had. In de ‘Titan’, zoals het project binnen het bedrijf genoemd wordt, zouden alle stoelen naar het midden gericht zijn, waar zich grote iPads moesten bevinden die gebruikt konden worden voor werk of entertainment.

De zelfrijdende mogelijkheden van het voertuig zouden die van doorgewinterde automakers als Tesla en Waymo overtreffen.

Maar Apple lijkt zich, net als vele andere ontwikkelaars van autonome technologie, te realiseren dat die droom vooralsnog onhaalbaar is. De techgigant uit Cupertino past de plannen naar verluidt aan en stelt zijn ambitieuze visie op een volledig autonome toekomst bij.

Apple komt in plaats van het gedroomde voertuig met een auto die alleen zelfstandig zal rijden op snelwegen, meldt Bloomberg op basis van uitspraken van goed geïnformeerde bronnen.

De Apple Car zal daarnaast niet in 2025, maar in 2026 onthuld worden. Het goede nieuws is dat hij wel goedkoper dan verwacht wordt. Apple heeft nu het plan om hem onder de 100.000 dollar in de markt te zetten. Eerder was dat nog 120.000 dollar, wat hem naast luxe auto's van merken als Porsche en Mercedes zou positioneren. Met het nieuwe prijsniveau zou Titan de concurrentie met de Tesla Model S aankunnen.

De technologie waarop de boordcomputer van de auto is gebaseerd, heeft een verwerkingscapaciteit die gelijk is aan "vier van de meest recente en meest geavanceerde Apple Silicon-chips bij elkaar", meldt Bloomberg. Apple heeft deze computer 'Denali' genoemd, een verwijzing naar het hoogste gebergte in de VS.

De computer zou, in samenwerking met een reeks door Apple ontwikkelde sensoren, de auto in staat stellen om rijstroken te identificeren en de afstand tot andere objecten te meten. Iets wat veel hedendaagse voertuigen ook al kunnen.

Het ontwerp van de auto zou in 2023 al klaar moeten zijn, en zal, in tegenstelling tot eerdere geruchten, toch een stuur en een bestuurdersstoel bevatten. Het wordt dus geen volledig autonoom voertuig, maar een traditionele auto.

Al kan Apple met het ontwerp ervan natuurlijk nog wat eigenzinnige dingen doorvoeren. Het designteam wordt immers geleid door Ulrich Kranz, ex-CEO van Canoo, dat een apart ogende elektrische auto wil gaan bouwen.

In 2024 zouden alle functies voor de Titan klaar moeten zijn, en zou hij in 2025 vooral getest gaan worden. Hieronder moet ook de mogelijkheid tot besturing op afstand vallen. Via een software-oplossing zouden eigenaren op afstand hun auto moeten kunnen verplaatsen. Dat kan bijvoorbeeld van pas komen in noodsituaties waarbij de auto de toegang voor hulpdiensten blokkeert.

De afgelopen tien jaar heeft Apple zijn zelfrijdende autoproject onder de pet gehouden. Het bedrijf heeft ongeveer 1 miljard dollar per jaar uitgegeven aan het project. De afdeling heeft ongeveer 1.000 werknemers die verspreid zijn over de VS en Europa.

LEES OOK: De roerige geschiedenis van Volkswagen: van nazi-Duitsland en hippiebusjes naar rivaal van Elon Musk voor elektrische auto’s