• Marjolijn Meijer geeft leiding aan 24 sportscholen.
  • Ondanks dat ze een pittig werkritme heeft, vindt ze tijd om 3 tot 4 keer per week te trainen.
  • Ze deelt haar fitnessprogramma met Business Insider Nederland.
  • Ook geeft ze 10 tips hoe je tijdens de lockdown fit kunt blijven of worden.

Topvrouw Marjolijn Meijer staat sinds oktober vorig jaar aan het roer van Urban Gym Group (UGG), bekend van merken Trainmore, Clubsportive en High Studios.

Sinds zij CEO van 24 sportscholen is, werkt Meijer gemiddeld zestig tot tachtig uur per week, vertelt ze in gesprek met Business Insider Nederland.

Lees ook: Urban Gym Group groeit onder leiding van Marjolijn Meijer met overnames en verkoop van oude fitnessapparatuur

Extra knap dus dat ze tijd vindt om drie tot vier keer per week te trainen, wat overigens ook aan haar te zien is.

Meijer draagt een strakke zwarte coltrui, kokerrok en hoge hakken als wij in haar villa in Amstelveen achter een grote houten tafel plaatsnemen voor een interview. Op haar vijftigste lijkt ze geen gram vet te veel op haar lichaam te hebben.

De CEO van 24 fitnessketens deelt met Business Insider Nederland wat zij doet om tijdens de lockdown fit te blijven en geef 10 tips over trainen en voeding.

Meijer werkt tot 80 uur per week, maar blijft sporten. Foto: Urban Gym Group
Meijer werkt tot 80 uur per week, maar blijft sporten. Foto: Urban Gym Group

Hoe ziet jouw persoonlijke fitnessprogramma eruit?

Lees ook op Business Insider

“Sinds een jaar heb ik een hond, een golden retriever. Ze heet Storm. Ze is echt te leuk. Maar omdat ik zo veel werk, heb ik haar alleen in het weekend. Doordeweeks breng ik Storm naar een speciale opvang op een boerderij waar goed voor haar gezorgd wordt.”

“In het weekend gaan we met z’n tweeën hardlopen in de natuur. We lopen samen op het strand of door het bos. Ik heb dan expres geen telefoon bij me, ik ben alleen met Storm bezig. Wij zijn echt buddy’s. Als ik haar niet had, zou ik het hele weekend doorwerken. Door haar ga ik drie keer per dag naar buiten en daar geniet ik enorm van.”

“Verder heb ik een grote tuin, waarin ik het heerlijk vind om in het weekend te werken. Dat vind ik ook een vorm van fitness.”

Wat doe je dan?

“Bomen snoeien, bloemen planten, zaadjes zaaien. Dit soort activiteiten is goed voor je geest. Door de week ben ik bezig met grote beslissingen en dan werk je de hele dag met je hoofd. Maar werken in de aarde zorgt voor ontspanning.”

En wat doe je doordeweeks?

“Ik volg twee keer per week High Tracks, onze audio-work-out, waar een trainer je in 45 minuten door een training meeneemt. Dat bestaat bijvoorbeeld uit hardlopen, stretching en burpees.”

“Ook doe ik aan hardlopen. Ik heb een korte route van 5,5 kilometer en een langere route van 12 kilometer.”

Wat is je hardlooptempo?

“Meestal ren ik 11 tot 11,5 kilometer per uur. Dus over tien kilometer doe ik zo’n vijftig minuten.”

Wauw…

“Maar ik heb altijd al marathons gelopen, hè? Dat doe ik niet meer, de voorbereiding kost te veel tijd. Mijn laatste marathon deed ik misschien tien jaar geleden.”

Doe je ook iets met gewichten?

“Zeker. Een groot deel van mijn bovenverdieping is een gym. Daar doe ik aan krachttraining. Ik heb dumbbells, een plyobox voor sprongtraining, een squatrek, een fiets, een kinesiswand, bokszak en TRX.”

“Maar het liefst train ik in een omgeving met mensen, zoals in een gym. Dat kan nu niet. Ik probeer dan met vriendinnen te trainen. Toen de sportscholen open waren, ging ik er twee tot vier keer per week naartoe, afhankelijk van mijn rooster.”

Hoeveel train je bij elkaar per week?

“Zo’n drie tot vier keer in de week. En een training hoeft niet lang te zijn, soms sport ik een halfuurtje maar wel heel intensief en explosief.”

De CEO van UGG traint 3 tot 4 keer per week. Foto: UGG
De CEO van UGG traint 3 tot 4 keer per week. Foto: UGG

Dat is allemaal best actief? Doe je ook yoga?

“Ik doe stretching en meditatie via de Calm-app. Dat vind ik heel fijn.”

En voeding? Volg je een dieet?

“Ik let goed op mijn voeding. Door het thuiswerken trainen mensen veel minder en zitten ze veel meer, maar niemand past zijn of haar voeding aan. Daar zit het grote probleem. Je moet je ervan bewust zijn dat het een optelsom blijft: als je meer opneemt dan je gebruikt, kom je aan.”

“Wat veel mensen niet beseffen, is dat sommige mensen een trage stofwisseling hebben. Ik ken mensen die een stofwisseling in rust hebben van nog geen 800 kcal. Dat betekent dat je maximaal 1200 calorieën per dag kan eten, wil je niet aankomen.”

“Mijn stofwisseling in rust is heel hoog, ik verbrand calorieën heel snel. Daarom kan ik makkelijk brood eten of wat dan ook.”

Doe je dat ook?

“Ja, ik eet alles”, maar ik eet niet veel. Over het algemeen vind ik dat mensen vrij veel eten, terwijl ze dat niet nodig hebben. Het is echt gewenning.”

Eet je vaak en met kleine porties of neem je juist grote pauzes tussen maaltijden?

“Ik eet drie keer per dag. Daarnaast voer ik soms de tijd tussen mijn maaltijden op. Als ik ’s avonds voor het laatst om 9 uur heb gegeten dan eet ik de volgende dag pas om 1 uur ’s middags. Maar hier laat ik mijn lichaam niet aan wennen, dus doe het zo af en toe een keer of binnen een periode van drie tot vier weken. Verder eet ik veel groente en fruit.”

Kook je ook veel?

“Ja, ik kook bijna altijd zelf.”

Neem je ook eiwitshakes?

“Soms, maar ik vind ze niet zo lekker. Als ik zo’n shake neem, dan heb ik daarnaast zin in iets tastbaars, Maar dat kan niet, want er zitten al 300 tot 400 calorieën in. Ik doe niet aan heel zware krachttraining en ik ben een vrouw. Als ik naast de shake ook nog een lunch zou nemen, dan krijg ik een te grote inname van calorieën. Een man kan wat dat betreft veel meer hebben. Die heeft de aanvulling van eiwitten zeker nodig na een zware krachttraining en kan veel meer calorieën hebben.”


Tips van Marjolijn Meijer om fit te blijven tijdens lockdown

  1. Boek een sessie met een personal trainer. “Een personal trainer kan je motiveren, handvatten geven voor wat je moet doen. Als het een goede trainer is, dan kan die jou ook goed advies geven over voeding.”
  2. Probeer een audio-work-out uit. “High Tracks kun je een maand gratis uitproberen. Als de trainer tegen je begint te praten en je hoort de opzwepende muziek, daar word je al blij van en wil je trainen.”
  3. Doe een powerwalk buiten. “Doe regelmatig een snelle wandeling. Zet een muziekje op en loop minstens een halfuur stevig door.”
  4. Zoek een work-out die bij je past. “Zoek uit wat je wel en niet leuk vindt. Als je het lekker vindt om met je kind te voetballen, doe dat. Het moet bij je passen.”
  5. Vergeet krachttraining niet. “Krachttraining is een must, voor zowel mannen als vrouwen. Dat wordt nog relevanter naarmate je ouder wordt, je skelet gaat inzakken doordat je spiermassa afneemt.”
  6. Sport samen met iemand. “Als je jezelf minder goed kunt motiveren, zoek een vriend of collega op, spreek vaste tijden af. Zo heb je altijd een stok achter de deur.”

Voedingstips van Marjolijn Meijer

  1. Wees soberder met eten. “Veel mensen eten de hele dag door. Nee, je eet ’s ochtends, ’s middags en ‘s avonds en misschien een appel tussendoor.”
  2. Kick af van te veel koolhydraten. “Koolhydraten zijn in feite suikers en dat is ongelofelijk verslavend.”
  3. Eet alles maar niet te vaak. “Verdiep je in wat je eet, wanneer en hoe vaak. Als je chips of een wijntje neemt, doe dat de volgende dag niet weer.”
  4. Drink veel water. “Ik drink tot wel 2,5 liter per dag water. Daarbovenop drink ik gemberthee en koffie. Drink je andere dingen dan ik omschrijf, dan moet je uitkijken. Je kan niet de hele dag door jus d’orange of ijsthee drinken. Dat zijn verborgen calorieën.”

LEES OOK: Boekingsplatform voor losse sportlessen Champ haalt half miljoen op met crowdfunding en kan niet wachten op het einde van de lockdown