Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën is opnieuw van plan de bpm stapsgewijs af te schaffen. Op die manier wil hij voorkomen dat kopers auto’s uit het buitenland halen om de bpm te ontwijken. De bpm wordt waarschijnlijk via andere belastingen gecompenseerd.

Dat schrijft het AD zaterdag. Wiebes was al eerder van plan de bpm af te schaffen, mede omdat het een fraudegevoelig systeem is. Maar vorig jaar stelde hij de plannen plotseling uit.

Het nieuwe autobelastingstelsel komt daarom op z’n vroegst in 2017. Als de aanschafbelasting op auto’s (bpm) wordt afgeschaft, moeten we dus nog zeker anderhalf jaar wachten.

Voorstellen van Wiebes in de zomer

“Het bpm-systeem is een juridisch gedrocht dat veel rompslomp met zich meebrengt en ook in Europa niet goed valt”, zegt Paul de Waal van de branchevereniging Bovag. Het wachten is volgens hem op de Autobrief 2, waarin Wiebes zijn plannen voor autobelastingen van 2017 tot 2020 ontvouwt. De brief wordt deze zomer verwacht. Het gaat daarin niet alleen om de aanschafbelasting, maar ook om de motorrijtuigenbelasting, de accijnzen en de bijtelling voor leaseauto’s.

Overigens heeft Wiebes al gewaarschuwd dat het nieuwe stelsel ‘budgetneutraal’ zal zijn, aldus De Waal. Waar de inkomsten aan de ene kant teruglopen, worden ze aan de andere kant dus teruggehaald. Dat kan betekenen dat een nieuwe auto goedkoper wordt door het wegvallen van de bpm, maar dat het gebruik duurder wordt door het optrekken van de motorrijtuigenbelasting.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl