In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er 155.025 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat is bijna 6 procent minder dan in dezelfde periode in 2015. Waarom kopen we minder nieuwe auto’s?

De daling komt voor een groot deel door de strengere bijtellingsregels die sinds 1 januari van kracht zijn. Daardoor is het voor zakelijke rijders fiscaal minder voordelig geworden om een nieuwe auto aan te schaffen.

Maar particulieren rijden ook minder gauw de showroom uit met een splinternieuwe wagen. Volgens autokenniscentrum Aumacon kochten consumenten in de eerste vijf maanden van dit jaar 58.758 nieuwe personenauto’s, 5,4 procent minder dan een jaar eerder.

Voor heel 2016 verwacht Aumacon dat er 395.000 nieuwe auto’s worden verkocht, ruimschoots onder het eindtotaal van vorig jaar, toen de verkopen uitkwamen op 449.012 stuks. De aantallen van drie jaar geleden, toen er meer dan een half miljoen nieuwe personenauto’s op kenteken werden gezet, lijken voorgoed buiten bereik.

“De rol die de auto speelt in onze mobiliteitsbehoefte is op z’n retour”, aldus Aumacon-directeur Clem Dickmann eerder dit jaar. “Door de voortschrijdende bevolkingsconcentratie in de Randstad worden de afstanden steeds korter, waardoor ook andere vormen van vervoer aan terrein winnen.”

Trek naar de stad

Een blik op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bevestigt de conclusie van Dickmann. De Nederlandse bevolking groeit vooral in de grote gemeenten, en dan met name in de vier grote steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Sinds 2009 vond 37 procent van de totale bevolkingsgroei plaats in deze vier steden. In de periode 2004-2009 was dit aandeel slechts 21 procent.

Het hebben van een auto is in de Randstad minder noodzakelijk doordat het openbaar vervoer goed ontwikkeld is. Bovendien moet je soms enkele maanden tot meer dan een jaar wachten op een parkeervergunning, die vaak niet goedkoop is.

Het is daarom niet verrassend dat deelauto’s steeds populairder worden in de Randstad. Via bedrijven als SnappCar, GreenWheels en ConnectCar kunnen inwoners een auto huren voor een dagje of langer.

Autobezit duur in Nederland

Het bezitten van een auto is daarnaast duur in Nederland vergeleken met de landen om ons heen. LeasePlan vergeleek in elf landen de kosten voor een auto uit het zogeheten C-segment, waarmee 20.000 kilometer per jaar wordt gereden. Zo’n auto kost in Nederland 660 euro per maand als op benzine wordt gereden. Een dieselvariant komt volgens het onderzoek uit op gemiddeld 805 euro per maand.

Daarmee zijn de kosten hoger dan in Italië en Spanje, de nummers twee en drie op de ranglijst. In Tsjechië zijn de maandelijkse kosten van een auto het laagst, met 406 euro voor een benzine-auto en 455 euro voor een diesel.

Auto’s gaan langer mee

Maar de bolides die nu uit de fabriek rollen gaan ook langer mee. “Auto’s worden steeds beter van kwaliteit en minder onderhoudsgevoelig waardoor vervanging steeds minder dringend wordt”, aldus Dickmann.

Voornaamste bewijsstuk: auto’s gaan op steeds latere leeftijd naar de sloop. Tegenwoordig wordt een bolide na 17,9 jaar uit elkaar gehaald, aldus het CBS. In 2012 lag dat nog op 16,9 jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl