Er zijn gebruikte auto’s die je aan de straatstenen niet kwijt raakt. Als dealer of handelaar ben je dan al lang blij als iemand die 15 jaar oude, witte Ford Fiesta met blikschade meeneemt en weer ruimte maakt op de parkeerplaats.

Maar van sommige auto’s weet je dat kopers er kwijlend omheen zullen staan, klaar om hun kredietlimiet tot het maximale op te rekken.

Zo’n auto is de knalgele Renault 5 Turbo 2 — bouwjaar 1983 en slechts 73 duizend kilometers op de teller. Met zijn markante, dikke achterkant en vintage kuipstoelen is deze Fransman een exemplaar voor de liefhebber met een geschatte opbrengst deze week van zo’n 50 duizend euro.

Autoveiling

Waarom weet Hans Winter, Business Unit Manager automotive van online veilingsite BVA Auctions, zeker dat de Renault 5 zoveel oplevert? Kort samengevat: omdat BVA een groot bereik heeft met meer dan vijf miljoen unieke bezoekers per maand en voor zulke bijzondere auto’s een marketingprogramma op maat maakt. Daarmee is het veilingbedrijf marktleider in Europa.

Dat zijn de voordelen van veilen t.o.v. zelf zo’n auto op een advertentiesite zetten, zegt Winter. “We verkopen direct aan de eindgebruiker, niet aan de handel. En we hebben groot bereik. Daarvoor benaderen we bijvoorbeeld ook (internationale) Renaultclubs en andere niche-sites voor liefhebbers, ook in het buitenland. We sturen het juiste persbericht de wereld in en we staan soms versteld waar die allemaal terecht komt.”

Resultaat is een grote hoeveelheid views. “De Renault is nu al meer dan tienduizend keer bekeken, maar dat gaat straks over de 20 of 30 duizend heen. En de pagina is nu al meer dan 100 keer als favoriet toegevoegd wat garant staat voor veel biedingen.”

Veilen levert meer op

Uiteindelijk levert veilen volgens Winter 500 tot 1.000 euro meer op per auto; tussen de 5 en 10% meer dan de traditionele kanalen in het prijssegment van vijf- tot twaalfduizend euro. Vandaar ook dat ex-lease auto’s massaal de weg vinden naar BVA en de site is gegroeid naar 9.000 geveilde voertuigen per jaar sinds de start in 2010.

Naast leasemaatschappijen en handelaren in exclusieve auto’s is er een groeiende hoeveelheid dealers en autobedrijven die hun occasions aanbieden via BVA. Dat zijn vaak auto’s die niet in de portefeuille passen. Voordeel voor zulke partijen is niet alleen een goede opbrengst maar ook de snelle doorlooptijd, weet Winter. “Doorlooptijd via showroom of advertentie is gemiddeld 60 tot 80 dagen. Als je vandaag een auto aanbiedt bij BVA, staat die morgen online, paar dagen later is er een kijkdag. Na inleveren heb je dus in twee tot drie weken het geld op de bank.”

Classic car veiling

Ook de categorie classic cars weet steeds beter de weg naar de veiling te vinden.

Zo was er onlangs nog een veiling van Gallery-Aaldering in Brummen, de grootste classic car-handelaar in Europa. “De conversie was super goed”, zegt Winter enthousiast. “100 van de 170 auto’s zijn verkocht waaronder diverse Ferrari’s, Maserati’s en klassieke Mercedessen. Meer dan de helft van de bezoekers kwam uit het buitenland.”

De trend voor de komende tijd? “We gaan meer voor kwaliteit; auto’s worden beter bekeken voordat ze online gaan. En we werken steeds vaker met satellietbedrijven met hun eigen specialisme die vanuit hun eigen vestiging een veiling organiseren via ons platform. Zij zorgen voor de fotografie en beschrijving, wij maken daar een veiling van. Starten de marketing op en zorgen voor het verdere verloop van de veiling en de financiële afhandeling.”

Meer weten?

Wil je meer weten over onze autoveilingen? Neem dan vrijblijvend contact met op met Hans Winter, Business Unit Manager BVA Automotive. Telefoonnummer 033-46 000 73 en [email protected].

LEES OOK: Luxe jacht (ver)kopen via een veiling: dit zijn de voordelen