Met negen slaapplaatsen, een luxe badkamer en compleet ingericht keuken is de Northern Marine 78 een huis op zee. Wie op het achtersteven de haven uit het zicht ziet vertrekken, kan 4.000 mijl varen zonder bij te tanken. Endurance heet de boot – what’s in a name?

Maar wat nu als je de wereldzeeën beu bent? Of gewoon op zoek bent naar wat groters?

Dan moet je afscheid nemen. Maar zo gemakkelijk is dat niet, ook al is de watersport weer een aantrekkende markt. Voor de verkoper is afscheid vaak een emotioneel proces en bovendien: een schip van zo’n omvang verkoop je om meerdere redenen niet zomaar. Gemiddeld ligt een schip 12 maanden te koop. Waarom zo lang?

De botenmarkt is internationaal

Ten eerste heeft een ocean cruiser de waarde van een riante villa — dat is niet voor iedereen weggelegd. Maar belangrijker is dat je ook kopers moet zien te bereiken buiten Nederland. “De botenmarkt is een internationale markt”, zegt Taco Valk, online marketeer van online veilingbedrijf BVA Auctions, die tientallen veilingen van boten begeleidde.

“Een veiling is maatwerk, waar we naast ons eigen platform legio andere kanalen voor inzetten. Denk aan Google Adwords, Marktplaats Topadvertenties, Social Media (zoals Facebook en LinkedIn Advertising) en niche bootplatformen in het buitenland. Dat trekt een zeer specifieke en internationale doelgroep aan. Zo realiseren we op bijna elke boot biedingen vanuit de hele wereld.”

Bootveilingen en jachtmakelaars

De veiling van de Northern Marine 78 is een goed voorbeeld. Daarop kwamen na een intensieve campagne 35 biedingen uit 10 landen, waarna het schip voor rond de 1 miljoen euro van eigenaar wisselde. ‘Ook als een boot op het moment van veilen in het buitenland gelegen is, kan hij vanuit ons hoofdkantoor internationaal vermarkt worden.’

BVA Auctions werkt voor de bootveilingen o.a. samen met partners zoals de Domeinen Roerende Zaken waaronder de Belastingdienst (veilingen ingevorderde goederen) en SchipVeiling. Eigenaar Wim Schimmel legt uit dat hij voor de vrijwillige verkoop van luxe plezierjachten op zijn beurt weer samenwerkt met professionele jachtmakelaars. “Dit is een aparte wereld. Je hebt specifieke kennis nodig van jachten omdat zo’n boot veel apparatuur heeft.”

Als de specs in beeld zijn, begint het proces pas, zegt Schimmel. “Een paar foto’s en een brochure is niet genoeg. Bij een jacht van een half miljoen word je wel kritisch. En bedenk: de helft van de kopers komt niet kijken bij schip. Ze kopen op basis van de beschrijving. Je moet dus vertrouwen creëren bij de geïnteresseerden.”

Biedingenstrijd

Als de communicatie goed is kan een mondiale biedingenstrijd ontstaan via het BVA-platform. “Zo was er laatst een Holterman Yachting Infinity 501 die al vier jaar te koop lag in Hong Kong, via de grootste makelaar ter wereld. Een Amerikaan en een Rus boden tegen elkaar op en uiteindelijk is het verkocht aan iemand op Hawaii voor meer dan een half miljoen dollar.”

Voordeel van veiling

Voordeel van de veiling ten opzichte van onderhandse verkoop is dat het zorgt voor druk op de koper. “Normaal heeft niemand die een schip wil kopen haast, bij een veiling is die tijdsdruk er wel. Zo krijgen verkoper en koper beide snel duidelijkheid.”, zegt Valk van BVA. Ander pluspunt van de veiling is dat er er bij reguliere verkoop soms problemen en kosten zijn bij oplevering. “De koper laat vaak keuring doen en vervolgens wordt er weer opnieuw onderhandeld. Bij een veiling koop je as is where is. Geen gedoe.”

Dat zorgt voor veel vaart. “Normaal ben je nog maanden bezig. Nu rond je het af in paar weken.”

Meer weten?
Wil je nog meer informatie over onze bootveilingen, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

LEES OOK: Heel Duitsland staat op zijn kop door de Air Berlin-veiling