ANALYSE – Ze mogen niet ontbreken in een goed gespreide aandelenportefeuille: makers van consumentengoederen. Het is een lekker saaie sector en dat is in dit geval goed.

De omzetten en winstmarges zijn bij de meeste producenten van voedingsmiddelen vrij stabiel, en dat maakt de ontwikkeling voorspelbaar en de aandelen minder riskant. En het levert toch genoeg op.

Maar het is wel zaak de bedrijven te vinden die voldoende marktmacht hebben, dankzij sterke merken of een goed distributieapparaat. Netwerkvoordelen en een goede naam maken hier het verschil.

Ik bedenk echt niet elk beleggingsidee zelf. Maar ik probeer wel bij de tientallen ideeën die ik maandelijks voorbij zie komen, vast te stellen of het een idee is dat aan mijn eigen voorwaarden van een goed beleggingsidee voldoet.

Segafredo-eigenaar Zanetti

Een fondsbeheerder van een goed presterend Europees aandelenfonds wees mij eerder dit jaar op de kansen die de Italiaanse koffiemaker Massimo Zanetti in zijn ogen zou hebben. Ik kon hem alleen maar gelijk geven.

Zanetti is een sinds 2015 in Milaan beursgenoteerd familiebedrijf dat inmiddels door de derde generatie wordt bestuurd. Het is een relatief kleine onderneming waardoor het wat onder de radar blijft van grote beleggers.

De beursgang was geen groot succes en de aandelen Zanetti koersen nu ruim onder het niveau waarvoor zij in 2015 werden aangeboden. Zanetti is onder meer eigenaar van de merken Segafredo, Hills Bros en Bontea.

(klik voor uitvergroting)

Koffiedrinkers zijn doorgaans loyaal aan hun merk en Massimo Zanetti probeert door het opkopen van kleine lokale koffiemakers een netwerk op te bouwen waarin Segafredo kan groeien.

Lage waarde op de beurs

Zanetti is wel gevoelig voor de soms heftig fluctuerende prijs van koffiebonen, maar een betere stroomlijning van de organisatie, waar het bedrijf mee bezig is, zou een katalysator kunnen zijn die voor een herwaardering van dit aandeel kan zorgen.

De ondernemingswaarde is laag ten opzichte van de omzet, zeker als je het vergelijkt met andere (niche)spelers in voeding- en drankensector. Op minder dan 12 keer de winst die voor volgend jaar wordt verwacht is dit aandeel wat mij betreft zeker koopwaardig.

Het veel grotere Nestlé, dat naast koffie natuurlijk ook allerlei andere voedingsproducten op de markt brengt, is bijna twee keer zo duur.

Warren Buffett zei ooit: “Het is heerlijk om naar bed te gaan in de wetenschap dat de volgende morgen opnieuw 2,5 miljard mannen in de wereld zich moeten scheren.” Dat was in een tijd dat de superbelegger nog een belang had in Gillette (en de wereldbevolking nog wat kleiner was dan vandaag de dag).

Het is misschien nog wel lekkerder om naar bed te gaan in de wetenschap dat de volgende morgen opnieuw een groot deel van 7 miljard mensen op de wereld snakken naar een lekker bakje koffie. Zeker met dit weer.

Patrick Beijersbergen is beleggingsanalist en auteur van ‘De kleine Buffett’ en ‘Beleggen kun je zelf 2018’. Twitter: @pjbeijersbergen. De auteur bezit aandelen Zanetti.