Toen ik als stewardess werkte, hoopte ik altijd dat luchtvaartmaatschappijen voorafgaand aan de veiligheidsinstructies een filmpje zouden afspelen met de verplichte etiquette aan boord.

Omdat de pandemie sociale angsten en gewelddadig gedrag aan boord van vliegtuigen heeft versterkt, denk ik dat er al lang meer aandacht had moeten komen voor hoe je je moet gedragen in een vliegtuig. 

Na vier jaar te hebben gewerkt als stewardess op zowel Amerikaanse als internationale vluchten, raad ik passagiers ten zeerste aan de volgende dingen niet te doen als ze in de lucht zijn.

1) Opstaan tijdens het opstijgen en landen of bij turbulentie

De veiligheidsinstructies voorafgaand aan een vlucht lijken vaak overbodig te zijn, waardoor passagiers er geen aandacht aan besteden. 

Maar ze helpen mensen er wel aan te herinneren dat ze voor hun eigen veiligheid moeten blijven zitten met hun veiligheidsgordel om als het teken 'riemen vast' brandt. Dat teken brandt tijdens onvoorspelbare en cruciale fasen van de vlucht, zoals bij het opstijgen en landen en bij turbulentie. 

Wees je ervan bewust dat het cabinepersoneel je verzoek om op te mogen staan tijdens deze momenten met het oog op je eigen veiligheid hoogstwaarschijnlijk zal weigeren.

Zorg dat je veiligheidsriem goed vast zit tijdens het opstijgen en landen. Foto: Getty Images

2) Het cabinepersoneel of andere passagiers aanvallen

In de afgelopen jaren lijkt luisteren naar stewards en stewardessen net zo moeilijk te zijn geworden als het terugvinden van kwijtgeraakte bagage.

Toen ik in 2016 begon als stewardess voerde de FAA, de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder, 102 onderzoeken uit naar wangedrag van passagiers. In 2021, toen er in de laatste fase van de coronapandemie weer bijna zoals gebruikelijk werd gevlogen, waren er meer dan 1.000 van dergelijke onderzoeken.

Onder die incidenten vallen ook het slaan van cabinepersoneel, vechten met andere passagiers of weigeren zich te houden aan instructies van stewards en stewardessen. 

Als reactie op die enorme toename van wangedrag voert de FAA een strenger zero tolerance-beleid voor passagiers die geweld gebruiken, dreigen, intimideren of crewleden tegenwerken. Met dat nieuwe beleid worden geen waarschuwingen gegeven en kan de FAA gelijk juridische stappen nemen. 

Dus behandel het cabinepersoneel en medepassagiers met respect.

3) Proberen de vlucht te verstoren of het vliegtuig te beschadigen

Ik heb sommige nerveuze passagiers tikjes zien geven op de vliegtuigdeur in de hoop dat dat geluk brengt, maar bedenk goed dat fysieke schade aan welk vliegtuigonderdeel dan ook je in de problemen kan brengen.

Op een vlucht naar Cancun in Mexico zag ik ooit een passagier hard tegen ventilatieopeningen in het plafond slaan, om de mensen achter hem proberen stil te krijgen. Ik waarschuwde hem dat elke serieuze poging om het vliegtuig te beschadigen een overtreding is en dat elke verdere verstoring tot juridische stappen kunnen leiden. 

Passagiers moeten respectvol zijn aan boord, waar ze ook zitten. Foto: Shutterstock

4) Onverdraagzaamheid en vooroordelen aan boord

Lastige passagiers tolereren is geen pretje, maar als ze echt onverdraagzaam zijn, kunnen ze niet vliegen. 

Mensen moeten zich realiseren dat luchtvaartmaatschappijen, piloten en medepassagiers erop rekenen dat stewards en stewardessen de oren, ogen en het morele kompas zijn aan boord van een vliegtuig.

Passagiers moeten tolerant zijn en goed begrijpen dat ze een kleine ruimte moeten gaan delen met allerlei soorten andere mensen. En dat moeten ze met respect doen. Als de crew het idee heeft dat er sprake is van onverdraagzaamheid of discriminatie, kan dat ernstige consequenties hebben.  

5) Sigaretten of e-sigaretten roken aan boord

Mijn grootste angst tijdens het vliegen is niet een kaping of neerstorten, maar rook en brand aan boord. Zelfs een trekje aan een e-sigaret kan ertoe leiden dat het brandalarm op het toilet afgaat.

Als stewardess merkte ik dat passagiers op lange internationale vluchten regelmatig het rookverbod overtraden. Elke week ging wel een keer het brandalarm af en dan moesten wij als crew snel door de gangpaden rennen.

Tijdens onze trainingen leerden we dat de lucht in de cabine bij brand snel giftig kan worden, of erger nog: dat de brand oncontroleerbaar wordt. Het cabinepersoneel heeft slechts heel kort de tijd om eventuele vlammen te doven. 

De meeste zuurstofmaskers bieden tot 14 minuten bescherming. Maar een oncontroleerbare brand heeft afhankelijk van de grootte van het vliegtuig en de plek van de brand maar enkele minuten nodig om het hele toestel in vlammen te doen opgaan.

Als de crew een passagier betrapt die stiekem rookt, kan hij of zij rekenen op een boete of melding bij de autoriteiten.

6) Dronken aan boord stappen van een vliegtuig of zelf meegebrachte alcohol nuttigen

Als passagiers naar alcohol ruiken of dronken lijken te zijn, mogen ze worden geweigerd aan boord.

Volgens voorschriften van de FAA moet de crew goed in de gaten houden of mensen niet stiekem slokjes nemen van in de taxfree-shop gekochte drank. Geopende flessen worden zonder pardon tot na de landing in beslag genomen. 

In Europa valt ongepast gedrag van passagiers door alcoholgebruik onder het internationale rechtssysteem. Of er aan boord alcohol geserveerd wordt, verschilt per luchtvaartmaatschappij en bestemming.

Drank en medicijnen gaan slecht samen. Foto: Shutterstock/Bignai

7) Medicijngebruik in combinatie met alcohol

Het gebruik van medicijnen in combinatie met alcohol kan gevaarlijk zijn. Toch heb ik dat veel mensen zien doen, zeker op lange vluchten. 

Het kan soms wel een paar uur duren totdat de effecten merkbaar worden. Ik heb een keer meegemaakt dat een dronken vrouw op de schoot van de man van een medepassagier was gaan zitten. Het koppel lachte het moment weg toen ik de vrouw naar een stoel op de achterste rij begeleidde. 

De vrouw was urenlang erg verward en vroeg steeds of ze haar moeder kon bellen. Ik moest steeds "ja natuurlijk, over een paar minuten", zeggen om haar te kalmeren.

Op haar stoel vond ik een voorraadje oranje pillen en lege wijnflessen die niet van de luchtvaartmaatschappij waren.

Ik heb de rest van haar alcoholvoorraad in beslag genomen en haar gezegd niet zonder assistentie de wc te gebruiken. Na een film te hebben opgezet en haar wat water te hebben gegeven, viel ze eindelijk in slaap.

8) Essentiële spullen vergeten om de vlucht comfortabeler te maken

Ik hield de cabine als stewardess altijd koud. Niet alleen omdat ik steeds rond aan het lopen was in het toestel, maar ook om vervelende geurtjes te voorkomen. Ook is de lucht in de cabine vaak droog en maken de mensen om je heen soms herrie. 

Dat betekent dat er naast je paspoort, medicijnen en telefoon meer essentiële spullen zijn die je mee moet nemen aan boord. Vliegen zonder warme kleding, bevochtiger en dingen om jezelf te vermaken kunnen een vlucht erg oncomfortabel maken. 

Zorg ervoor dat je een jas, een sjaal en sokken in je handbagage hebt. Neem ook handcrème, lippenbalsem en een waterflesje mee. En vergeet ook niet snacks, een boek en een koptelefoon mee te nemen, zodat je zeker bent van een prettige en rustige vlucht. 

Lees ook: Dit zijn 9 dingen die je in je handbagage moet stoppen als je gaat vliegen, volgens reisschrijvers

Neem belangrijke spullen mee in je handbagage, in plaats van ze in de ruimbagage te laten zitten. Foto: izusek/Getty Images

9) In de cabine rondlopen zonder schoenen of sokken

De toiletten zijn minder schoon dan je wellicht denkt. En de vlekken op de vloerbedekking in de gangpaden zijn waarschijnlijk geen gevolg van gemorste cola.

Draag op z'n minst sokken en doe zo nodig hotelslippers aan om rond te lopen door de cabine. 

10) Vliegen als je ziek bent

Stewards en stewardessen zijn getraind om ziekteverschijnselen vast te stellen bij passagiers.

Naast je houden aan alle internationale coronaregels, moet je ook andere voorzorgsmaatregelen nemen en zorgen dat je helemaal beter bent voordat je gaat vliegen en schadelijke ziektekiemen gaat verspreiden. 

11) De klaptafeltjes gebruiken om een luier te wisselen

Klaptafeltjes zijn ontworpen om aan te eten en te werken. Niet om een baby te verschonen.

Als je met meerdere kinderen reist en hen niet alleen wil laten om een andere te helpen op de wc, vraag de crew dan om hulp. Wij vinden het heerlijk om even pauze te nemen en wat tijd door te brengen met kinderen. 

LEES OOK: Ga je vliegen? Dit moet je altijd meenemen, volgens een piloot, twee stewardessen en een ervaren reiziger