Na twaalf jaar pionieren verkocht ondernemer Jaap Korteweg De Vegetarische Slager eind 2018 aan Unilever. Aanblijven als manager wilde hij niet, wel broedt de telg uit de negende generatie van een boerenfamilie op een nieuw revolutionair idee.

Voor Korteweg was Unilever als mondiale levensmiddelengigant altijd de droomkandidaat om zijn bedrijf te kopen, zegt hij in een interview met overnameplatform Brookz. Simpelweg om de ambitie te verwezenlijken om ‘de grootste slager ter wereld’ te worden.

De Vegetarische Slager is inmiddels een bedrijf met een omzet van zo’n 25 miljoen euro en heeft 4.000 verkooppunten in 17 landen.

Toch is Unilever zeker niet de enige partij met wie Korteweg heeft gesproken. “Alles bij elkaar ging het wel om een paar honderd geïnteresseerde partijen. Simultaan met Unilever hebben we ook gesproken met een Nederlands-Amerikaanse investeringsmaatschappij. Die investeerder wilde fors geld in het bedrijf stoppen. Puur financieel gezien hadden we misschien beter voor hen kunnen gaan, maar we hebben voor Unilever gekozen vanwege de grootst mogelijke groeipotentie. We willen over een paar jaar tien keer zo groot zijn, in plaats van vijf keer zo groot.”

Korteweg geeft tegenover Brookz aan dat Unilever van De Vegetarische Slager een echt wereldmerk kan maken. Maar zelf ziet hij het niet zitten om in loondienst te gaan bij de multinational. “Dan moet je op kantoor zitten en je verantwoorden, dat heb ik nooit gedaan. En om daar nou mee te beginnen op mijn leeftijd.”

Een tijdje rustig aan doen lijkt hem wel wat, maar Korteweg heeft al wel een nieuw idee. “Ik heb altijd gezegd: als De Vegetarische Slager op poten staat, dan zal de volgende stap een veganistische melkboer zijn. Dus dat je de koe vervangt door techniek, waar je gras instopt en er aan de andere kant echt grasmelk uitkrijgt. Nu geef ik mezelf één procent kans, want dat is nog moeilijker dan vlees vervangen. Maar mensen geloven die inschatting nu helemaal niet meer, haha.”

(ADV) Geïnteresseerd in het (ver)kopen van een bedrijf? Meld je hier aan voor de Nationale Overnamedag op 11 april 2019…met Jaap Korteweg als keynote speaker.

 

Lees ook op Business Insider

Lees meer over vegetarische producten: