Twaalf supermarktketens doen deze week mee aan de Nationale Week Zonder Vlees, die voor de tweede keer wordt gehouden. Dat zijn er vijf meer dan tijdens de primeur van de vegetarische actieweek vorig jaar.

Initiatiefneemster Isabel Boerdam, die zelf al vanaf haar negende vegetariër is, wil af van het negatieve imago van vegetarisch eten. “Veel mensen hebben vooroordelen over vegetarisch eten: het is saai, smakeloos of ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat proberen en proeven leidt tot geloven. Want vegetarisch eten is juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk.”

Supermarkten van Albert Heijn tot Jumbo en Spar, en voor het eerst ook onder meer Plus en Lidl, haken met uiteenlopende acties in op de Nationale Week Zonder Vlees.

AH en Plus

Albert Heijn geeft kortingen op het hele assortiment vegetarische vleesvervangers, vleeswaren en diepvriesproducten én heeft deze maandag een speciale pagina op de website gelanceerd: ah.nl/vega. Daarop zijn alle vegetarische en veganistische vleesvervangers die de supermarktketen aanbiedt overzichtelijk bij elkaar gezet.

Ook Plus komt met een speciale pagina met een overzicht van alle vleesvervangers (plus.nl/weekzondervlees), maar lanceert ook Woensdag Groentegehaktdag. In samenwerking met &Samhoudt en sterrenchef Moshik Roth wordt Tomeato Groentegehakt aangeboden waarin zes soorten groenten zijn verwerkt en geen soja. Verder heeft Plus de actie 1+1 gratis voor vegaproducten.

Coop en Aldi

Coop komt naar eigen zeggen met scherpe aanbiedingen en heeft ook een themapagina op de website, maar is al langer bezig aandacht te vragen voor een eetpatroon met minder vlees, zegt Yvonne van Asselt van de supermarktketen tegen vaksite Distrifood. “Zo waren we de eerste supermarktketen met een zogenaamde vegetarische kiloknaller op televisie, heeft ons vegetarische assortiment het afgelopen jaar meer ruimte gekregen en gebruiken we ons magazine om hierover te informeren en inspireren. Deelname aan de Nationale Week Zonder Vlees sluit hier goed bij aan.”

Aldi zet de Week zonder Vlees prominent op de voorkant van de folder, maar besteedt ook in de eigen bedrijfskantines aandacht voor de Week zonder Vlees. “We zien dat mensen graag gevarieerder willen eten en daarbij wel wat hulp kunnen gebruiken”, zegt Laetitia Gruwel van de discounter daarover.

Aantoonbaar effect

De actie heeft invloed op de klanten, blijkt volgens Distrifood uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. Vorig jaar werd tijdens de eerste Week Zonder Vlees voor 1,1 miljoen euro minder vlees verkocht in supermarkten dan in de weken daarvoor, terwijl de verkoop van vleesvervangers met ongeveer hetzelfde bedrag steeg.

Initiatiefneemster Isabel Boerdam hoopt op een blijvende gedragsverandering. “Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Dat is mijn doel.”

Volgens Boerdam levert dat heel veel op. “Iedere volwassene die deze week geen vlees eet, bespaart in z’n eentje maar liefst 130 liter water, 76 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees.

Niet alle supermarktketens sluiten zich aan bij de Nationale Week Zonder Vlees. Zo doen onder meer Dirk, Hoogvliet, Dekamarkt en Vomar niet mee.

Lees meer: