Online reisbureau Vakanties.nl neemt concurrent Zoover over voor een onbekend bedrag.

Vakanties.nl is opgericht in 2017 door Judith Eyck en Joost Romeijn, oprichter van reisorganisatie Subweb. Ze willen op basis van data gepersonaliseerde reisaanbiedingen doen.

Zoover heeft die data. Op de website staan 3,8 miljoen recensies van vakantiegangers.

Door de coronacrisis zijn beide bedrijven in zwaar weer gekomen. Samen hopen ze uit te groeien tot de marktleider in Nederland en België voor het online boeken van vakanties.

Het zijn hectische maanden geweest voor directeur Judith Eyck van online reisbureau Vakanties.nl.

Begin februari vertrok ze voor een wereldreis, maar na vijf weken zat ze vast in Argentinië na de uitbraak van het coronavirus. Ondertussen kelderde de omzet van haar bedrijf door de wereldwijde lockdownmaatregelen en moest ze vanuit Zuid-Amerika werktijdverkorting aanvragen voor het personeel.

Maar de tweede helft van 2020 begint met een lichtpunt: Vakanties.nl neemt concurrent Zoover over voor een onbekend bedrag. De twintig werknemers van het Amsterdamse Zoover verkassen naar het Rotterdamse kantoor van Vakanties.nl, waar eveneens twintig mensen werken.

Lees ook op Business Insider

Met de deal haalt Eyck een ijzersterk merk binnen in de reisbranche. “We gaan verder onder de naam Zoover.nl, dat is het flagship brand“, zegt ze tegen De Ondernemer. “Vakanties.nl wordt daarbinnen een touroperator en gaat geen retail meer doen. Alle aandacht gaat naar Zoover.”

Vakanties.nl wil het Netflix van de reisbranche worden

Vakanties.nl is in 2017 opgericht door Judith Eyck en Joost Romeijn, de oprichter van reisorganisatie Subweb. Het bedrijf biedt complete pakketreizen aan, inclusief overnachtingen, huurauto’s en vluchten.

Eykc kwam op het idee toen ze zelf een vakantie boekte. “Bij het reisbureau werden me een aantal vragen gesteld, waarna ik uit drie opties een reis naar Gran Canaria koos. Het is toch bizar dat deze gepersonaliseerde reiservaring niet online te vinden was? Vaak moet je uit duizenden opties kiezen, waardoor je het overzicht kwijtraakt”, aldus het persbericht bij de lancering.

Vakanties.nl wil dat probleem oplossen. “Onze ambitie is om, aan de hand van een geautomatiseerd gesprek of dankzij gedragsdata, reizigers uiteindelijk drie tot vijf passende opties te presenteren. Als een echt online reisbureau. Een beetje zoals Netflix dus, maar dan voor vakanties.”

Zoover zit op een goudmijn aan reisdata

Om pakketreizen in te kopen en gepersonaliseerde aanbiedingen te doen, heeft Vakanties.nl data nodig. Daarbij komen de bijna 4 miljoen recensies van Zoover van pas, zegt Eyck tegen De Ondernemer: “Ik wrijf in mijn handen om aan de slag te gaan met wat ze in de afgelopen jaren hebben opgebouwd.”

Zoover is opgericht in 2004 door Erwin Rooymans en Bas Rasker en groeide uit tot de bekendste reviewsite op het gebied van vakanties van Nederland. In 2012 werd het bedrijf in delen verkocht aan het Duitse internetbedrijf Tomorrow Focus, eigenaar van reisbeoordelingssite Holidaycheck.com.

Begin dit jaar startte Zoover ook zelf met de verkoop van pakketreizen en kwam daarmee in het vaarwater van Vakanties.nl. De coronacrisis veranderde alles: de omzet van beide reisbedrijven viel weg nadat alle vakanties werden geannuleerd.

Reismiljonair Joost Romeijn financiert deels de overname

Toen Eyck twee maanden geleden hoorde dat Zoover in de etalage stond, ondernam ze actie. De financiering komt deels van mede-oprichter Romeijn, die vorig jaar 5 miljoen euro stak in Vakanties.nl en nu opnieuw inlegt.

Romeijn zit goed in de slappe was nadat hij Subweb in 2018 verkocht aan het Scandinavisch-Duitse investeringsbedrijf Triton. Zakenblad Quote schatte zijn vermogen voor de verkoop al op 165 miljoen euro. Sindsdien is dat alleen maar gestegen.

Een ander deel van de overnamesom legt Vakanties.nl zelf in uit de inkomsten van vorig jaar. De onderneming boekte toen een omzet van 10 miljoen euro.

Vakanties.nl was jaloers op Zoovers ijzersterke positie in Google

Samen hopen de reisbedrijven sterker uit de coronacrisis te komen. Doel is om uit te groeien tot marktleider in de online reisbranche in Nederland en België.

Volgens Eyck vullen de twee ondernemingen elkaar perfect aan. Vakanties.nl heeft het reisaanbod, Zoover een rijk archief aan data – en een sterke positie in Google.

Met name dat laatste was voor Vakanties.nl een obstakel.

“Wij hebben afgelopen jaar best veel boekingen gerealiseerd, maar moesten telkens markt kopen en daarbij opboksen tegen grote merken”, zegt Eyck tegen Sprout. “Dat kostte heel veel geld, omdat we de juiste SEO-posities niet hadden. Dat heeft Zoover juist weer wel. Contentwise zijn zij heel erg sterk.”

Lees meer over reizen: