Woensdag maakte Tomorrow Focus, het moederbedrijf van de Duitse
reisbeoordelingssite Holidaycheck.com, bekend Webassets, het bedrijf achter
Zoover, over te nemen voor een bedrag van 21 miljoen euro.

Erwin Rooymans, mede-oprichter van Zoover, verkoopt zijn aandelen waardoor het
Duitse bedrijf een meerderheidsbelang van 51 procent krijgt. De resterende
aandelen blijven in handen van mede-oprichter Bas Rasker en het management.

Met de overname hoopt het Duitse bedrijf tevens op een kruisbestuiving tussen
de eigen boekingssite Tjingo.nl en Zoover. Zowel HolidayCheck als Zoover
vergelijken reizen aan de hand van gebruikersrecensies.

Samen met Zoover neemt het Duitse bedrijf ook de weerwebsite MeteoVista over,
in Nederland bekend van dochter WeerOnline.

Liggen er al concrete plannen klaar voor een samenwerking tussen
HolidayCheck en Zoover?

“De twee merken blijven naast elkaar bestaan, maar achter de schermen zullen
ze gaan samenwerken, vooral op het gebied van ICT. Alle hotels worden aan
elkaar gekoppeld, zodat een wijziging bij de ene site ook wordt doorgevoerd
bij de andere. Zoover is een marktleider in België en Nederland,
HolidayCheck in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. En samen zijn we
marktleider in Polen en delen van Scandinavië, waardoor we dus een groot
deel van Europa te pakken hebben.”

In hoeverre lijken de twee reisvergelijkers eigenlijk op elkaar?

“Het businessmodel van HolidayCheck is anders dan ons model. Wij zijn nu
eigenlijk nog een mediapartij. Als een bezoeker op onze site komt en klikt
op een advertentie van Arke, krijgen wij een commissie voor de boeking. Maar
HolidayCheck biedt zelf ook reizen en hotels aan. De site maakt jaarlijks
600 miljoen euro omzet, wat wordt gedreven door e-commerce. (reizen die het
bedrijf zelf verkoopt, red.) In de loop van 2012 willen wij dat model gaan
volgen. Ook wij willen ons zwaartepunt verschuiven van een mediapartij naar
een e-commercepartij.”

Lopen jullie klanten – andere boekingssites – dan niet weg?

“Wij proberen onze klanten te behouden. Waarschijnlijk zal een groot deel van
de bezoekers nog steeds reizen boeken bij onze klanten en een klein deel een
reis direct bij ons.”

Met de overname komt MeteoVista ook in de handen van HolidayCheck. Gaan
jullie nog met hen samenwerken?

“Uiteraard, want Vakanties en het weer zijn heel erg aan gerelateerd. Als
mensen vertellen over hun vakantie, is het weer een van de belangrijkste
onderwerpen.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl