De capsules met vloeibaar wasmiddel van Ariel Pods maken inbreuk op octrooirechten van was- en soepconcern Unilever. Een verbod is op zijn plaats, aldus de rechter.

De wasbuiltjes onder de naam Ariel Pods van de Amerikaanse producent Procter & Gamble (P&G) mogen niet meer in Nederland worden verkocht.

Dat heeft de rechtbank in Den Haag donderdag bepaald in de rechtszaak die was aangespannen door het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern Unilever.

De rechtbank is het eens met de stelling van Unilever dat de 3-in-1-wasbuiltjes van zijn Amerikaanse concurrent inbreuk maken op het octrooirecht van Unilever, de producent van onder meer Omo en Robijn.

Volgens de rechter komen het materiaal en de vorm van de Ariel Pods in grote mate overeen met wat in het octrooi van Unilever is vastgelegd. “Dat bij de Ariel Pods op de basiswand twee extra compartimentjes zijn aangebracht, maakt geen verschil voor het inbreukmakend karakter van het product.”

Omo- en Robijn-fabrikant Unilever daagde zijn grote rivaal Procter & Gamble in november voor de rechter.

Ariel Pods tegen Robijn en Omo

Unilever en diens Amerikaanse rivaal Procter & Gamble houden elkaar traditiegetrouw scherp in de gaten op de markten voor huishoudmiddelen. Fameus was de wasmiddelenoorlog uit de jaren negentig tussen Omo Power (Unilever) en Ariel Power (Procter).

Het twistpunt rond de Pods van Ariel spitst zich toe op de capsules met vloeibaar wasmiddel, die Procter via Ariel Pods op de markt brengt.

Unilever verkoopt zelf met Robijn ook capsules met vloeibaar wasmiddel en meende dat vooral de Ariel 3-in-1-pods inbreuk maken op een octrooi dat Unilever in 2009 kreeg.

In 2012 besliste het Europees Octrooibureau dat Unilever zijn octrooi, met enige aanpassingen mag houden, maar Procter is tegen dat besluit in beroep gegaan.

Merkrechtexperts stelden eerder tegenover Het Financieele Dagblad dat een rechterlijke uitspraak in het voordeel van Unilever, grote gevolgen kan hebben voor Procter in heel Europa.

Tabs mogen wel

De uitspraak heeft geen gevolgen voor de Ariel Tabs van P&G, die al 10 jaar op de Europese markt en een aantal jaren in Nederland te verkrijgen zijn.

Unilever wilde dat de rechter ook hiervoor een verbod afkondigde, maar kon niet hard maken waarom het daarbij een spoedeisend belang had. Voor Unilever is wel de weg vrij om in een bodemprocedure alsnog te vragen om een verbod op Ariel Tabs.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl