Unilever heeft in het afgelopen kwartaal door tegenvallend zomerweer in Europa minder ijs verkocht dan een jaar eerder. De voedingsmiddelengigant had ook last van de effecten van natuurgeweld in met name Noord-Amerika en van negatieve wisselkoerseffecten.

Het bedrijfsonderdeel waar de ijsjes van onder meer Ben & Jerry’s en Magnum onder vallen zag zijn opbrengsten met 6,7 procent krimpen. De winstgevendheid van die divisie liep wél op, onder meer door nieuwe producten zoals een kuipje met Magnum-ijs te introduceren.

Verkoop margarinetak ligt op schema

De totale omzet van Unilever liep in de afgelopen drie maanden terug met 1,6 procent tot 13,2 miljard euro. De omzet pakte lager uit dan waar analisten gemiddeld op hadden gerekend. Unilever maakte geen winstcijfers bekend.

Op autonome basis dikte de onderliggende omzet met 2,6 procent aan, waar kenners rekenden op 4 procent. Voor heel het jaar denkt het concern dat deze opbrengsten zullen groeien in een bandbreedte van 3 tot 5 procent.

Unilever liet verder weten dat de voorbereidingen voor het afstoten van de margarinetak op schema liggen. Vorige maand liet het bedrijf al weten zijn Zuid-Afrikaanse deel van de zogeheten Spreads-tak te hebben verkocht.

Beleggers niet blij met cijfers Unilever

Het aandeel Unilever zakte donderdag 3 procent bij de opening en was daarmee de sterkste daler in de hoofdindex.

Het wordt lastig voor Unilever om zijn doel voor een onderliggende omzetgroei van 3 tot 5 procent dit jaar te halen, zegt een analist van RBC Europe in reactie op de kwartaalcijfers van het bedrijf.

De cijfers van Unilever over de afgelopen periode waren over de hele linie teleurstellend, aldus de marktkenner. Dat kwam met name door tegenvallende volumes.

RBC handhaaft zijn underperform-advies.