De afgelopen vijf jaar heeft de Amsterdamse fabrikant van opblaasbare ligbaden Tubble in alle rust gewerkt aan de ontwikkeling van het eigen product. Nu is oprichter Arnoud Kuipers klaar om het buitenland te veroveren.

Om de distributie te vergemakkelijken zijn de eerste containers met Tubbles naar Australië en de Verenigde Staten gestuurd. Daarnaast ligt de belangrijkste markt voor het bedrijf in Noordwest-Europa. “Het is een beetje een winterproduct”, legt Kuipers aan Business Insider uit.

Zoals veel startups begon het met een praktische overweging uit de alledaagse praktijk. Hoe kun je in een klein huis in bijvoorbeeld Amsterdam toch af en toe genieten van een warm bad? “Ik ben niet echt een badmens, maar af en toe zou je toch even in een bad willen zitten.”

Zo begon Kuipers in 2014 met een simpele website om opblaasbare ligbaden te verkopen. “Ik heb toen gewoon Adwords aangezet en direct mijn eerste producten verkocht”, zegt hij. Sinds die tijd is het product verder verbeterd.

Een ligbad is gewoon een ‘leuk product’

Naast Nederland kwamen er vooral bestellingen uit andere landen in Noordwest-Europa. In landen als Denemarken, Zweden en Noorwegen is de Tubble volgens Kuipers erg in trek om in het koude klimaat een lekker warm bad te kunnen nemen.

Opvallend was dat er ook veel bestellingen uit Australië kwamen. Maar het was toch een winterproduct?

Ja, “heel random”, noemt Kuipers de bestellingen uit het zuiden. Het verklaart wel waarom het land als vreemde eend in de bijt nu ook extra aandacht krijgt.

Lees ook op Business Insider

Kuipers vindt het bijzonder dat mensen zoveel manieren vinden om te genieten van zijn baden. Het opblaasbare bad is bedoeld voor mensen met een kleine badkamer zonder ‘echt bad’ of voor in de tuin. De consument blijkt creatief genoeg er nog andere toepassingen bij te vinden. Zo wordt het bad nu ook gebruikt bij spier- en gewrichtspijn, als bevallingsbad of als ijsbad.

Tubble

Aandacht voor ontwerp en garantie houdt Tubble op voorsprong

De financiering van Tubble is vooral rondgekomen uit eigen middelen. De eerste ontwikkeling werd betaald van een bijdrage van de ouders van Kuipers. Een aantal vrienden sprong bij om de startup nog verder te helpen, maar inmiddels wordt al het werk betaalt uit de eigen omzet.

Met het geld werden industrieel ontwerpers ingehuurd die ervoor zorgden dat het basisidee steeds verder verfijnd kon worden. Zo hebben twee verschillende Amsterdamse ontwerpbureaus aan het bad gewerkt. Dat heeft ook voor verschillende patenten, waaronder het design, gezorgd.

“De eerste gedachte is vaak: hoe ingewikkeld kan het zijn?”, zegt Kuipers. Maar om je te onderscheiden van een simpel badje is er voor een opblaasbaar ligbad dus wel meer denkwerk nodig. Dat is ook belangrijk om de concurrentie voor te blijven die inmiddels talrijk is. Vooral via Amazon zijn er nu ook veel andere leveranciers te vinden.

De Tubble is dan ook geen simpel opblaasbadje, maar een product dat efficiënt en zorgeloos in de badkamer gebruikt kan worden. Dat betekent bijvoorbeeld ook een afvoer voor het water, zodat je het bad niet met een plons leeg hoeft te laten lopen. “We hebben als enige ook een oplossing voor als je eigen afvoer wat hoger zit, bijvoorbeeld bij een douchebak. Een pompje zorgt er dan voor dat je het water toch kunt afvoeren”, vertelt Kuipers.

“De concurrentie blijft niet stilzitten, maar wij proberen echt een premium product te ontwikkelen”. Daarvoor zet Tubble ook in op het leveren van een goede garantie en een goede customer service. Zo blijft het Amsterdamse bedrijf anderen die alleen op prijs concurreren toch voor.

De opblaasbare ligbaden zijn nu klaar voor meer naamsbekendheid

Na een lange zoektocht heeft Kuipers in China een ervaren fabrikant gevonden die de kwaliteit levert die bij het merk past. Arnoud Kuipers geeft aan dat dat niet per se een kwestie is van enorm lage kosten, “de prijzen stijgen daar wel en producten zijn lang onderweg”.

Kuipers kijkt nu dus ook naar mogelijkheden om de ligbaden dichter bij huis te laten maken. “We zijn sinds kort ook in gesprek met enkele producenten uit de EU. Maar daar is nog geen beslissing over genomen.”

Over de behaalde winst wil Kuipers niets kwijt, wel dat de omzet over het afgelopen jaar met 40 procent is gestegen. Vanuit die basis is het nu tijd om door te bouwen vindt Kuipers, dus is er nu een marketingmanager aangesteld. Die gaat aan de slag om de baden in het komende jaar meer naamsbekendheid te geven.

Met de lancering van een nieuwe website in 11 talen is Tubble wat Kuipers betreft nu echt klaar voor die volgende stap.

Lees ook deze ondernemersverhalen: