• Tony’s Chocolonely wordt door Nederlanders als het meest duurzame merk gezien. De Vegetarische Slager zit het chocolademerk op de hielen, meldt Adformatie.
  • Dat blijkt uit het jaarlijkse Sustainable Brand Index, wat de merkperceptie van mensen meet.
  • Drie merken die dit jaar de top 10 niet meer haalden, zijn de NS, Alpro en Albert Heijn.

Chocolademerk Tony’s Chocolonely komt bij Nederlanders over als het duurzaamste merk. Het steelt namelijk de koppositie van De Vegetarische Slager in de jaarlijkse Sustainable Brand Index, meldt marketingplatform Adformatie. De index wordt opgesteld uit rondvraag bij 12.000 Nederlanders door onderzoeksbureau SB Insight.

In de top 10 zijn veel merken te herkennen die vorig jaar ook in de lijst stonden. Nieuwkomers zijn Dopper, Dille & Kamille en Vandebron. De laatste stond vorig jaar op plaats 19, de andere twee kwamen niet eerder voor in de lijst van 200 merken.

Ook zijn er natuurlijk merken die hun plek in de top tien dit jaar niet konden vasthouden. Hieronder vallen de NS, die van 6 naar 22 wegzakte, Alpro die van 8 naar 13 daalde en Albert Heijn dat genoegen moest nemen met de 15e positie nadat het vorig jaar nog op 10 stond.

Naast de bovenstaande resultaten, vroeg SB Insight Nederlanders ook naar de perceptie van merken binnen hun categorie. Adformatie heeft alle categorieën genoteerd en geanalyseerd, waarbij het tevens toelicht waarom de scores boven de 100 procent uit kunnen komen.

Lees het hele artikel op Adformatie.nl: Tony’s Chocolonely pakt koppositie ‘meest duurzame merk’ weer terug van De Vegetarische Slager