Navigatiedienstverlener TomTom heeft het afgelopen kwartaal minder omzet in de boeken gezet. Bij de opening van de Amsterdamse beurs zetten beleggers het aandeel 2 procent lager.

Topman Harold Goddijn toonde zich evenwel tevreden met de resultaten, die volgens hem als verwacht waren.

TomTom richt zich sinds een jaar uitsluitend op kaarten en andere locatiediensten. In het bijzonder wil TomTom zich toeleggen op zelfrijdende auto’s, een markt die de komende jaren naar verwachting enorm gaat groeien.

TomTom wil extreem gedetailleerde kaarten maken, die zelfrijdende auto’s kunnen helpen om te navigeren. Het bedrijf brengt niet alleen de wegen in kaart, maar ook de locatie van lantaarnpalen, vangrails, belijning en bomen. Dat is een waardevol extra hulpmiddel, naast gps, radar, lidar en andere sensoren op de auto zelf.

Navigatiekastjes steeds minder verkocht

De divisie Location Technology is inmiddels de grootste van het bedrijf. Daar dikte de omzet in het slotkwartaal van 2019 met 4 procent aan tot 110,4 miljoen euro.

Dat was onvoldoende om de verdere neergang bij de consumententak, die onder meer navigatiekastjes maakt, te compenseren. Die bracht 45,9 miljoen euro in het laatje, bijna een derde minder dan een jaar eerder.

TomTom zag de totale omzet in oktober, november en december dalen met 10 procent. Onder de streep resteerde een tekort van 69 miljoen euro, tegen een winst van 1,4 miljoen euro een jaar eerder.

Lees ook op Business Insider

Verkoop Telematics levert TomTom winst op over heel 2019

TomTom schreef over het hele jaar wel zwarte cijfers, geholpen door de eerdere verkoop van de divisie Telematics. Die deal, waarmee 910 miljoen euro was gemoeid, werd in het voorjaar van 2019 afgerond.

Een groot deel van die opbrengsten werd aan aandeelhouders uitgekeerd. Nu maakte TomTom bekend nog eens tot maximaal 50 miljoen euro aan eigen aandelen in te gaan kopen. Boekjaar 2019 werd afgesloten met een omzet van 770,8 miljoen euro, 2 procent meer dan een jaar eerder.

Goddijn bestempelde 2019 als een belangrijk jaar voor TomTom. Na de verkoop van de Telematics-tak, de divisie die zich bezighoudt met voertuigvolgsystemen, focust TomTom zich vooral op de levering van digitale kaarten en navigatiesoftware aan automakers en van verkeersinformatie.

De TomTom-baas wees ook op de groeiende orderportefeuille bij de automotive-tak, waar nog voor 1,8 miljard euro aan opdrachten op de plank ligt.

Lees meer: