- De populaire videoapp TikTok heeft een document gestuurd naar adverteerders in de VS, getiteld ‘Mythe versus Feit’.
- TikTok probeert Amerikaanse adverteerders gerust te stellen, nadat de CEO van het bedrijf was ondervraagd door een commissie van het Amerikaanse Congres.
- In de VS en elders leven zorgen over de veiligheidsrisico’s van TikTok, vanwege de vermeende kwetsbaarheid van moederbedrijf ByteDance voor beïnvloeding door de Chinese overheid.
- Lees ook: Baas TikTok zegt nooit gegevens van gebruikers te delen met de Chinese overheid
Videoapp TikTok is wereldwijd razend populair, maar westerse overheden uiten steeds openlijker hun twijfels over de veiligheidsrisico’s. Met name vanwege de vermeende kwetsbaarheid van moederbedrijf ByteDance voor beïnvloeding door de Chinese overheid.
In Nederland deed staatssecretaris Van Huffelen eerder deze maand een oproep aan rijksambtenaren om TikTok van hun werktelefoon te verwijderen.
CEO Shou Zi Chew van TikTok werd op 24 maart gedurende 5 uur ondervraagd bij een hoorzitting van het Amerikaanse Congres. In de VS neemt de druk toe om TikTok te dwingen tot een verkoop van zijn Amerikaanse activiteiten op grond van mogelijke gevaren rond het vergaren van data die kunnen worden doorgespeeld aan China.
Kort na de hoorzitting voor het Congres stuurde TikTok een document getiteld ‘Mythe versus Feit’ naar adverteerders in de VS. Hiermee wil het bedrijf aangeven dat adverteerders zich niet ongerust hoeven te maken, zo bevestigen drie bronnen tegenover Insider.
In het document wijst TikTok suggesties van de hand dat het door de Chinese overheid gedwongen kan worden om data uit de VS over te dragen aan China. Ook zegt TikTok dat het niet mogelijk is om bewust berichten te verspreiden die gunstig zijn voor de Chinese Communistische Partij.
"TikTok geeft geen enkele overheid toestemming om invloed uit te oefenen op het aanbevelingsmodel van de app", zo valt te lezen in het document dat Insider heeft verkregen. TikTok heeft een verzoek om commentaar afgewezen.
Veel adverteerders op TikTok nemen een afwachtende houding aan ten aanzien van eventuele overheidsmaatregelen in de VS of elders, die het gebruik van de app kunnen beperken.
Het succes van TikTok heeft Amerikaanse socialmediaplatforms ertoe gebracht om alternatieven op de markt te brengen voor korte video's. Zo werkt YouTube met 'Shorts' en Instagram met 'Reels'.
Financiële analisten noemen de Amerikaanse hoorzitting met de CEO desastreus voor TikTok en houden serieus rekening met ingrepen van de Amerikaanse overheid.
Bekijk hieronder het volledige document 'Myths vs. Fact', dat TikTok naar Amerikaanse adverteerders heeft gestuurd




