Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00

Sinds de start van de coronapandemie schieten startups rond thuiswerken als paddenstoelen uit de grond, waaronder ook Workwize. En dat is niet onverdienstelijk.

De bijna twee jaar oude startup heeft een investering van 1,5 miljoen euro opgehaald om de activiteiten naar het buitenland uit te breiden. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.

Het bedrag is voor het grootste gedeelte afkomstig van investeringsmaatschappij Peak, maar onder andere ook van het Graduate Entrepreneur Fund.

“We zijn enorm blij met de investering”, vertelt CEO Michiel Meyer van Workwize aan de telefoon met Business Insider. “Onze missie is om het hybride werken aan de man te brengen.”

Bedrijven zijn het er volgens hem over eens dat de combinatie van thuiswerken en aanwezig zijn op kantoor de toekomst heeft, ook na corona. "Het zorgt voor een grotere flexibiliteit bij de werknemer maar ook voor een hogere productiviteit."

Het platform van Workwize zorgt ervoor dat werknemers van bedrijven alle kantoorartikelen en meubels krijgen die ze nodig hebben om efficiënt en gemakkelijk thuis te werken. Of om te beginnen bij een nieuw bedrijf; want Workwize speelt ook een grote rol bij het onboarden van nieuwe werknemers die op afstand kennismaken met hun nieuwe collega's en werkplek. Van software en bureaus, tot aan t-shirts met het bedrijfslogo erop.

Workwize werkt al in vijftien landen voor snelgroeiende techbedrijven zoals Netflix, Catawiki, Mollie en Rocket Delivery. "Binnenkort zitten we aan de tienduizend gebruikers", vertelt Meyer. De ambities van Meyer is groot: "We willen de Salesforce worden van het hybride werken."

Business Insider sprak met Meyer over hybride werken als werkmodel, de ambities van het bedrijf en de toekomst van thuiswerken.

Workwize heeft bijna twee jaar ervaring met het faciliteren van thuiswerken. Wat zijn de absolute must haves voor werknemers?

"De ergonomische werkplek. Dat is erg belangrijk voor werknemers. Ook essentials zoals een tweede monitor, een goede stoel of lamp zijn heel populair."

Ieder bedrijf heeft zijn of haar eigen behoeften als het gaat om werken. Hoe zie je dat terug?

"Het klopt dat ieder bedrijf andere behoeften heeft. Daarom is ons platform zo flexibel. Het Workwize-platform kan je als werkgever zelf inrichten. Netflix wil alle kantoorartikelen in de rood-zwarte Netflix kleuren en spullen met het bedrijfslogo. In ons platform kan je als bedrijf je eigen toeleveranciers makkelijk toevoegen. Je kan spullen kopen voor je werknemers, maar ook huren of leasen. Als klant van ons platform kies je zelf de producten en stel je een budget in."

"De ene werkgever biedt de werknemer een standaard werkplek, de ander verzorgt ook mobiele telefoons en eten of drinken. De extraatjes die bedrijven hun personeel aanbieden zijn enorm divers. Een van onze klanten schafte bieropeners aan die je op een bureau kan plakken. Handig voor bij de vrijdagmiddagborrel. Dan kan je aan je bureau via Zoom met je collega's proosten."

Hoe zijn de gesprekken met klanten over thuiswerken veranderd sinds de lancering van Workwize?

"Tijdens de allereerste lockdown hadden we met werkgevers nog gesprekken over de voordelen van hybride werken. Nu zie je dat die discussie niet meer hoeft te worden gevoerd. Hybride werken is here to stay. Ieder bedrijf is het er inmiddels over eens dat thuiswerken - geheel of deels - zoveel voordelen voor zowel werknemer als werkgever heeft."

"Je kan bijvoorbeeld nu ook gemakkelijk mensen inhuren die in het buitenland wonen. Door het hybride werken hebben bedrijven toegang tot een veel grotere groep van talenten. De gesprekken met onze klanten gaan nu vooral over: welke services wil je leveren aan de werknemer? Het gaat veel meer over de invulling van het hybride werken dan het evangelisch proberen te overtuigen van de klant."

Het op afstand on- en offboarden van werknemers; hoe gaat dat in zijn werk?

"Voor het goed onboarden van nieuw personeel moet je ervoor zorgen dat deze mensen de juiste spullen krijgen om te beginnen met hun nieuwe baan: zoals de juiste branded items toesturen. En als mensen een bedrijf verlaten, is een goed offboarding proces belangrijk. Wij halen netjes de spullen weer op, reinigen die en slaan ze op. Neemt een bedrijf een nieuwe werknemer aan, dan halen wij die spullen weer uit de opslag. Op deze manier werken we duurzaam en circulair. Spullen worden weer hergebruikt."

Jullie werken door de coronamaatregelen ook thuis en deels op kantoor. Doen jullie hiermee ook het eigen marktonderzoek?

"Wij werken inderdaad ook volledig hybride. Sommige werknemers zitten vooral thuis, anderen verdelen hun werk fifty-fifty. De vrijdag hebben we ingericht voor borrels en brainstormsessies. Als een gezellige dag op kantoor."

"Het leuke is dat wij van onze klanten leren over hybride werken, maar ook van ons eigen bedrijf. Nu passen we met alle collega's nog in een ruimte, maar als we internationaal uitbreiden zal dat niet meer kunnen."

"Het komend jaar willen we naar een hubmodel overstappen. Dat hebben we afgekeken bij Otrium, een klant van ons. Zij hebben een 'work from anywhere policy'. Dan kun je zelf aangeven hoe vaak je op kantoor wil werken en op welk kantoor. In Amsterdam of bijvoorbeeld op kantoor in Parijs."

Hoe gaat 2022 er voor Workwize uitzien?

"Het komend jaar willen we van 15 voltijdsmedewerkers naar meer dan 30 fte uitgroeien. We werken al in vijftien landen voor de werknemers van Netflix, en voor Millie in meer dan tien landen. Maar we willen ook zelf commercieel naar andere landen uitbreiden."

"We hebben al onlangs een commercieel medewerker in Frankrijk aangenomen. Met de nieuwe investering gaan we softwareprogrammeurs aannemen om nieuwe features en aanverwante diensten voor ons platform te ontwikkelen. Denk aan asset management, dat werkgevers weten welke producten waar staan opgeslagen. Dat als ze een extra monitor nodig hebben, ze die makkelijk uit de opslag kunnen halen."

Komt het 'normale werken' ooit nog terug?

"Hybride heeft de toekomst. Dat zien we van alle kanten. Ieder bedrijf dat we spreken, klant of niet, is hiervan overtuigd. Werknemers verlangen naar de mogelijkheid om thuis te werken. Ze zien het als een werkvereiste dat werkgevers hier flexibel in zijn."

"We gaan er door hybride werken ook als samenleving op vooruit. Dat allebei de partners voor de kinderen kunnen zorgen, ze van school kunnen ophalen en desnoods flexibeler hun tijd indelen."

Hoe ziet de toekomst van Workwize eruit?

"Wij denken groot. We zijn binnen anderhalf jaar al operationeel opgeschaald naar vijftien landen operationeel. We hebben al bijna tienduizend gebruikers bij onze twintigtal klanten. Over tien of twintig jaar willen we het Salesforce van hybride werken zijn met honderdduizenden gebruikers."

Lees meer over thuiswerken: