• De Nederlandse non-profitorganisatie The Ocean Cleanup is een samenwerking met Coca-Cola aangegaan om plastic afval uit rivieren te halen.
  • Dit plastic wordt onder meer gebruikt voor het maken van duurzame producten.
  • Volgens oprichter Boyan Slat was de samenwerking een moeilijke beslissing, omdat er ook veel plastic van Coca-Cola wordt opgevist.

The Ocean Cleanup, de organisatie van de Nederlandse uitvinder Boyan Slat, gaat samen met Coca-Cola plastic uit rivieren halen.

In een videoboodschap op Twitter legt hij de keuze uit voor het bedrijf, waarvan ook juist veel plastic flesjes worden opgevist.

Coca-Cola gaat helpen met het in de vaart brengen van 15 afvalboten, zogeheten Interceptors, om meer plastic afval uit rivieren te halen voordat het naar de oceanen stroomt.

Dit afval wordt onder meer gebruikt voor het fabriceren van duurzame producten. Vorig jaar onthulde The Ocean Cleanup een zonnebril die is gemaakt van oceaanplastic. Deze ‘planga’ was voor 199 euro te koop op de website van de organisatie.

Lees ook: The Ocean Cleanup verkoopt een zonnebril van oceaanplastic – met een prijskaartje van €199

The Ocean Cleanup wil in de toekomst meer producten verkopen van oceaanplastic. Dat kan op termijn een lucratieve inkomstenbron zijn. Nu is Slats non-profitclub vooral afhankelijk van giften.

De Interceptors die het afval binnenhalen, zijn ontwikkeld als vervolg op de plasticvanger waarmee The Ocean Cleanup de zogeheten plasticsoep in de Stille Oceaan probeert aan te pakken.

Bekijk ook: Boyan Slat onthult The Interceptor, een plasticvanger voor in rivieren

De samenwerking gaat verder dan alleen de Interceptors. The Ocean Cleanup gaat ook gebruikmaken van het internationale zakennetwerk van Coca-Cola. Het is de bedoeling dat ze samen de juiste infrastructuur voor recycling gaan creëren. “Dit zijn momenteel precies de knelpunten”, aldus Slat.

Samenwerking was een ‘moeilijke’ beslissing

In de videoboodschap wijst Slat er ook op dat in het water just veel plastic flesjes gevonden worden, ook van Coca-Cola. Toen het bedrijf hem twee jaar geleden benaderde om te helpen “was kiezen voor samenwerking met Coca-Cola een van de moeilijkste beslissingen”, zegt hij.

Maar uiteindelijk besloot hij samen te werken. “Liever samenwerken dan uitsluiten. Ze moeten de kans krijgen mee te helpen bij het opruimen. Met hun hulp kunnen we meer impact hebben en dat is het enige dat telt.”

Uiteindelijk hoopt The Ocean Cleanup zelf overbodig te worden. “Dat gaat nog wel een tijd duren”, zei Slat al eerder. Hij zou graag zien dat plastic over een aantal jaren net zo goed wordt ingezameld en gerecycled als aluminium.

Daarnaast vindt de uitvinder dat de plasticproductie zo zou moeten veranderen, dat plastic geen schade meer veroorzaakt als het toch in het milieu terechtkomt.

Meer over The Ocean Cleanup? Bekijk ook deze stukken eens: