• Tesla is begonnen met de levering van de vernieuwde Model S met het unieke yoke-stuur.
  • Het rechthoekige stuurwiel is één van de meer controversiële dingen die Tesla de laatste tijd uitbracht.
  • Techreviewer Marques Brownlee bespreekt in een video wat de nadelen zijn van het hoekige stuur.

Tesla zorgde voor commotie toen het in januari liet weten het stuur voor de Model S en Model X opnieuw uit te vinden.

Nu de geüpdatete modellen op de weg verschijnen, krijgen we langzaam maar zeker een beeld van hoe het is om te moeten leven met een rechthoekig yoke-stuur in plaats van een normaal model. Zoals veel critici (zelfs diehard Tesla-fans) al verwachten toen de foto’s op het web verschenen, heeft het controversiële onderdeel zo zijn nadelen.

Techreviewer Marques Brownlee, wiens YouTubekanaal ruim 15 miljoen abonnees heeft, vertelde in juli over zijn eerste indrukken – goed en slecht – van het stuur in een video.

Onpraktisch om mee te rijden

De eerste indruk is dat het stuur compleet onpraktisch is om mee te rijden, iets waar het onderdeel juist voor bedoeld is. Je kunt je handen maar op één manier op het stuur plaatsen, waardoor het stuur helemaal ronddraaien, om bijvoorbeeld in te parkeren, een nogal vervelende bezigheid wordt.

Als je gewend bent om te rijden met een hand boven op het stuur, of als je graag je hand af en toe verplaatst, is dat niet echt mogelijk in een Tesla met een yoke-stuur.

Maar aan de manier waarop je het stuur vasthoudt, kun je volgens Brownlee wennen. Het zijn de knoppen op het stuur die echt irritant zijn.

Tesla gebruikt geen hendels achter het stuur meer voor essentiële functies zoals richting aangeven. Deze zijn vervangen voor aanraakgevoelige knoppen op het yoke-stuur. Maar zelfs na honderden kilometers achter het rechthoekige stuur raakt Brownlee nog steeds per ongeluk de knoppen aan als hij stuurt.

“Ik had niet verwacht hoe vaak dit zou voorkomen. Het gebeurt vaak dat je per ongeluk de richtingaanwijzer, koplampen of zelfs de ruitenwissers aanzet als je stuurt, wat nogal irritant is”, aldus Brownlee. Uiteindelijk oordeelde hij dat hij het yoke-stuur prima vond, maar dat de touch-knoppen echt een “fout” zijn.

Yoke-stuur is onnodig complex

Brownlee is het ook niet eens met Tesla’s keuze om de claxon een knop op het stuur te maken. Hij had liever gezien dat het, net als in elke andere auto, in het midden van het stuur had gezeten.

Mensen slaan volgens hem uit automatisme in het midden van het stuur als ze willen claxonneren als er een gevaarlijke situatie optreedt. De claxon veranderen in een aanraakgevoelige knop maakt dit proces onnodig complex, volgens Brownlee.

Als iemand die veel met tech bezig is, denkt Brownlee dat hij snel genoeg aan het yoke-stuur gewend is. Hij licht enkele positieve punten uit: het halve stuur verschaft een beter zicht op het scherm achter het stuur en het ziet er cool en futuristisch uit.

Aan de andere kant maakt hij zich zorgen over oudere consumenten. Mensen die er niet zoveel om geven om altijd met de nieuwste technologieën bezig te zijn. Zij zouden weleens moeite kunnen hebben met het wennen aan het yoke-stuur. Hij voegt toe dat normale, klikkende knoppen een stuk praktischer waren geweest.

Goed of slecht, Elon Musk en Tesla hebben wel een imperium opgebouwd met dingen die andere autofabrikanten niet zouden durven doen. Het bouwen van volledig elektrische auto’s bijvoorbeeld. Of het standaard maken van software-updates op afstand. Of het ontwikkelen van Autopilot, de semi-autonome rijhulpsoftware van Tesla.

Of het rechthoekige stuur een goede of slechte keuze was? De tijd zal het leren.

Lees meer over Tesla: