• Een Tesla-rijder heeft op Twitter een aantal problemen met de kwaliteitscontrole van zijn nieuwe Model Y opgesomd.
  • De elektrische autofabrikant staat er al langer om bekend problemen te hebben met de kwaliteitscontrole, vooral bij de lancering van nieuwe modellen.
  • Dit lijkt Tesla echter weinig in de weg te zitten.

Een Tesla-eigenaar heeft op Twitter een reeks problemen met de kwaliteitscontrole van zijn nieuwe Model Y opgesomd.

Quinn Nelson, de eigenaar en host van het YouTube-techkanaal Snazzy Labs, benadrukte verschillende problemen met zijn nieuwe stekkerauto. Door slecht geplaatste panelen is de auto niet volkomen waterdicht. Ook is Nelson ontevreden over het lakwerk en ervaarde hij problemen met de airconditioning en de deurklink.

Nelson zei tegenover Insider dat het voertuig, ondanks de vele problemen, nog altijd in een betere staat geleverd werd dan zijn Model 3 uit 2018.

“Tesla’s belangrijkste probleem is een gebrek aan consistentie”, zei Nelson. “Ik had de levering kunnen afwijzen omdat hij niet aan mijn eigen kwaliteitsnormen voldeed, maar een nieuwe auto kan maanden op zich laten wachten. En de volgende auto zou in een nog slechtere staat kunnen zijn.”

Voor Tesla-eigenaren is het niet ongebruikelijk dat nieuwe voertuigen bij aflevering worden teruggebracht naar lokale servicecentra voor kleine reparaties. Ook Nelson is dit van plan.

Kwaliteitsproblemen zijn aan de orde van de dag

Tesla staat er al langer om bekend problemen te hebben met de kwaliteitscontrole, vooral bij de lancering van nieuwe modellen.

In 2018 zei techniekconsultant Sandy Munro dat de Model 3 kampte met ernstige productiefouten. “Ik kan niet geloven dat ze deze auto hebben uitgebracht”, zei hij destijds.

Als reactie gaf Tesla-topman Elon Musk toe dat de fabrikant van elektrische auto’s problemen heeft gehad met de kwaliteitscontrole. In een interview met Munro waarschuwde Musk dat het kopen van een net nieuw model misschien geen goed idee is.

Ook in Nederland regent het klachten. Vorig jaar werd er door drie ontevreden Tesla-rijders een stichting in het leven geroepen waarmee ze namens andere gedupeerden schadeclaims wilden neerleggen bij Tesla. Eerder dit jaar verloor deze Stichting Tesla Claim een rechtszaak tegen de autofabrikant, zo meldde het AD.

Tesla-rijders blijven fan ondanks klachten

“Wat mij betreft is er geen andere fabrikant van elektrische auto’s die ook maar in de buurt komt van wat Tesla te bieden heeft”, vertelde Nelson aan Insider. Inspanningen op het gebied van elektrificatie van andere automakers als Volkswagen en Ford noemde hij “stuntelig”.

“Als je eenmaal een Tesla hebt gekocht, is het moeilijk om terug te gaan”, voegde hij eraan toe.

Hoewel Nelson toegeeft dat hij geen fan is van de capriolen van Musk, wees hij op een aantal voordelen die Tesla heeft ten opzichte van andere autofabrikanten.

Niet alleen is Tesla koploper als het gaat om leverbaarheid – in de VS lopen de meeste andere autofabrikanten zoals Rivian en Ford achter als het gaat om specificaties en releasedata – maar het bedrijf innoveert ook voortdurend.

“Tesla’s zijn opwindende auto’s om te bezitten. Ze veranderen voortdurend. Mijn Model 3 was een betere auto toen ik hem in 2021 verkocht dan toen ik hem in 2018 kocht”, zei Nelson. Daarmee verwijst hij naar de software-updates die Tesla constant uitbrengt.

[activecampaign form=34]

Meer over Tesla? Check ook deze stukken eens: