Een vergeefse zoektocht naar een geschikt vakantiehuisje Spanje was de aanleiding voor de broers Van Oerle om in 2009 met Natuurhuisje.nl te starten. Ze begonnen op hun studentenkamers, zes jaar later hebben ze dertien man aan het werk.

Wat? Een webportal voor de verhuur van vakantiehuisjes in de natuur

Wie? Luuk (algemeen directeur) en Tim (commercieel directeur) van Oerle

Financiering? Zelf en een kleine lening van de universiteit

Natuurhuisje.nl is een typisch voorbeeld van een bedrijf dat uit frustratie is ontstaan. De broers Tim en Luuk Oerle, beide fanatieke vogelaars, wilden in 2009 graag naar Extramadura in Spanje. De belangrijkste wens: een huisje midden in de natuur, zeker niet op een park. En dat bleek via Google amper te vinden. “Dat was het moment dat mijn broer Luuk zei “Natuurhuisje.nl”.

Luuk, destijds student financiële economie in Tilburg, en Tim, student milieu-economie in Wageningen, begonnen naast studie aan hun bedrijfje “Luuk heeft zelf een site gebouwd met Dreamweaver. Ik ging klanten bellen vanaf mijn studentenkamer. Skype aan, koptelefoon op, en proberen verhuurders van huisjes te overtuigen van ons concept”, vertelt Tim.

Op dit moment heeft Natuurhuisje vijfduizend huizen op de site staan, in verschillende Europese landen. In Nederland werken er, naast beide broers, zes mensen in Tilburg en daarnaast zijn er in India vijf man bezig met het onderhouden en ontwikkelen van de site en de apps. Z24 sprak met Tim van Oerle over het succes van Natuurhuisje.

Lees ook op Business Insider

Wat is eigenlijk een natuurhuisje en wat maakt jullie anders dan al die ander verhuursites?

“Er zijn eigenlijk drie punten waarmee een natuurhuisje zich onderscheidt van andere vakantiehuisjes.

Ten eerste is er de omgeving. Het gaat niet zozeer om het huis dat je verhuurt, maar om de ligging. Het kan een vrij basic huis zijn, het kan een villa zijn. Het gaat om de plek in de natuur.

Punt twee is: weg van de massa, dus geen groot vakantiepark. Dus geen animatieteams of overdekte zwembaden. We nemen niets aan wat op een park staat; geen Landal, geen Center Parcs.

En drie: je betaalt zelf de inrichting van je vakantie. Geen georganiseerde trip, je bepaalt zelf wat je doet. Je boekt een huisje en je gaat vissen, wandelen of vogels kijken in ons geval. Die drie punten, dat zijn ook de criteria waar alle huisjes op de site aan moeten voldoen.”

Hoe checken jullie of een huis bij jullie op de site past?

“Op het moment dat een verhuurder zich aanmeldt, krijgen wij hier een seintje en nemen we persoonlijke contact op. We stellen gewoon een open vraag: leg het maar uit waarom jouw huisje een natuurhuisje is. En dan gaan wij de website bekijken, zoeken we bestaande recensies op en scannen we de locatie van het huisje op Google Maps.

Als dat allemaal door ons goed wordt bevonden, komt het huisje bij ons op de website te staan. En dan hebben we ook nog de mening van de gasten die de natuurhuisjes boeken. Wij laten gasten niet alleen het vakantiehuis beoordelen, maar ook de omgeving. Ze geven ‘blaadjes’, onze sterren zeg maar. Op het moment dat een Natuurhuisje drie waarderingen heeft met die blaadjes, dan worden die blaadjes getoond in de advertentie.

Die blaadjes zijn voor ons een hele goede indicator. Als er drie mensen geweest zijn en het natuurhuisje heeft twee uit vijf blaadjes, dus een slechte score voor de omgeving, dan gaan we praten met die eigenaar. Dat leidt tot zeker ook wel eens tot afscheid.”

De markt voor verhuur van vakantiewoningen wordt gedomineerd door reuzen. Je hebt Airbnb, je hebt Tripadvisor en Booking.com. Hoe komt het dat jullie als nichespeler succesvol zijn en nog niet zijn opslokt?

“De markt is voor hen niet interessant genoeg. Dat horen we ook als we met mensen van die bedrijven praten. Het is echt een specialisme. Voor een groot bedrijf dat er belang mee heeft er zo veel mogelijk aanbod op de site slingeren, is een nichesite als de onze kostentechnisch gezien niet aantrekkelijk.

De eerste copycat heeft zich wel al aangediend, en we zien ook dat er meer websites opduiken die de term ‘natuurhuisje’ gaan gebruiken. Dus dat je eigenaren krijgt die Natuurhuisjeveluwe.nl claimen of die een Facebookpagina Natuurhuisje Otterloo creëren. Die dus echt met dat woord natuurhuisje aan de haal gaan.”

Hoe brengen jullie de site onder de aandacht van verhuurders en huurders tussen al dat marketinggeweld van de grote jongens?

“Verhuurders hebben we in het begin gewoon actief benaderd. Inmiddels komen ze vanzelf. Een eigenaar van een huisje in Drenthe kent vaak iemand anders met een huisje in een ander dorpje even verderop. Ze vertellen het elkaar: ‘dit werkt supergoed’.

Om huurders te benaderen zetten we heel erg in op sociale media. Facebook, maar ook Twitter, Instagram en Pinterest, daar zetten we vooral op in. We focussen ook heel erg op mobiel. We hebben onlangs een app gelanceerd voor iOS en Android. Dus we zijn daarin wel redelijke pioniers.”

Wat is jullie verdienmodel? Pakken jullie net als andere verhuurportals een percentage?

“We rekenen voor verhuurders een percentage van 12 procent, incl btw. Daarmee bevinden we ons op de bodem van de markt. Dat kan omdat je bij ons als verhuurder best veel zelf moet doen. We zijn een portal en nemen niet je hele traject uit handen.  Je beheert zelf je boekingen en past je advertentie aan.”

Waar willen jullie zijn over twee jaar?

“Mijn doel is dat natuurhuisje in de Dikke Van Dalen komt. Dat het een soortnaam wordt in plaats van een merknaam. Verder denk ik dat we een man of dertig personeel hebben en dat we met het bedrijf in een natuurhuisje zitten. Nu zitten we samen met andere startups in een kantoor in Tilburg. Prima ruimte hoor, maar een huis in het bos past beter bij het soort bedrijf dat we zijn.”

Hebben jullie ook nog ideeën voor andere nieuwe niches? Ik roep maar wat: Stadhuisje.nl?

“We zijn altijd met nieuwe ideeën bezig, maar wat heel belangrijk is, is dat we het zelf heel gaaf vinden. Natuurhuisje komt vanuit onze genen, stadhuisje zou dat niet zijn. We willen niet zo veel mogelijk niches vullen omdat we daarmee het meeste geld verdienen.”

Ik zie veel huisjes op jullie site buiten Nederland, maar er is nog geen Duitse site. Ligt er een markt in het buitenland?

“We hebben al Natuurhuisje.be voor de Vlamingen. Duitsland behoort zeker tot de mogelijkheden .”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl