• Het Nederlandse softwarebedrijf SwipeGuide heeft 5 miljoen euro opgehaald.
  • SwipeGuide ontwikkelt een toepassing voor industriёle bedrijven die papieren werkinstructies vervangt.
  • Het bedrijf wil internationaal groeien en het aantal werknemers verdubbelen tot vijftig.

De Nederlandse scaleup SwipeGuide heeft 5 miljoen euro opgehaald bij investeerders. Het bedrijf ontwikkelt een toepassing voor industriёle bedrijven die papieren werkinstructies vervangt.

De investeringsronde is geleid door Speedinvest. Daarnaast nemen de Nederlandse techinvesteerder CapitalT, het Amerikaanse Plug and Play Ventures en de bestaande investeerders Newion en Brumbucks deel aan de ronde.

SwipeGuide is opgericht door Daan Assen en Willemijn Schneyder. Zij wilden korte metten maken met dikke mappen vol papieren instructies op de werkvloer en ontwikkelden in 2016 een softwareplatform waarop bedrijven simpel digitale handleidingen kunnen bouwen.

De digitale instructies worden middels een QR-code in een speciale app door werknemers geopend. Zo hebben ze direct de laatste handleiding bij de hand van de machine waarmee ze aan de slag moeten.

Onder meer Heineken gebruikt de software van SwipeGuide. Foto: masterphoto.nl
Onder meer Heineken gebruikt de software van SwipeGuide. Foto: masterphoto.nl

SwipeGuide wordt gebruikt in meer dan 200 fabrieken in 89 landen. Onder meer Heineken, PepsiCo en Coca-Cola zijn klant. Het bedrijf heeft 25 werknemers in dienst en kantoren in Amsterdam en Chicago.

Maandelijks werken meer dan 30.000 fabriekswerknemers met de software. Die kunnen via de app de digitale handleiding aanvullen met video’s, foto’s en animaties en zo de instructies verbeteren. Dat moet leiden tot minder fouten.

Het platform biedt medewerkers ook de mogelijkheid feedback te geven op de instructies of issues aan te kaarten, waarmee het proces nog verder gestroomlijnd kan worden.

SwipeGuide meet daarnaast hoe snel medewerkers de instructies oppikken en stuurt deze data terug aan de maker als verbeteringen voor toekomstige instructies. “De AI-gedreven technologie van ons platform is het belangrijkste onderdeel voor het identificeren en opschalen van de kritische kennis die zorgt voor de beste prestaties en minder uitval”, aldus CEO Willemijn Schneyder.

SwipeGuide wil internationaal groeien

SwipeGuide heeft tot nu toe 6,3 miljoen euro aan financiering opgehaald. In 2018 kreeg het bedrijf ruim een miljoen van investeringsmaatschappij Newion en zette daarmee de eerste stappen in de Verenigde Staten.

De nieuwe zak met geld is bedoeld om de internationale groei te versnellen. Het bedrijf streeft naar een verdubbeling van het aantal medewerkers in 2021.

Verder treden Marie-Hélène Ametsreiter van investeerder Speedinvest en Janneke Niessen van CapitalT toe tot de Raad van Bestuur.

“SwipeGuide loopt voorop in de digitale transformatie van producenten en speelt een sleutelrol op het kruispunt van onderwijs en toekomst van arbeid. Hun oplossing draagt bij tot vermindering van fouten en uitval en daardoor tot meer duurzaamheid”, aldus Niessen. “We waren erg onder de indruk van de oprichters en het gehele team en we zijn ervan overtuigd dat zij van SwipeGuide een succesvolle internationale speler zullen maken.”

Lees meer over succesvolle ondernemers: