Stories, korte video’s op sociale media die na 24 uur verdwijnen, zijn hard op weg om het belangrijkste format te worden op Facebook, Instagram, WhatsApp, Snapchat en sinds kort ook LinkedIn. Merken hebben dan ook een enorme kans om consumenten goed te bereiken.

Sterker nog: Facebook-topman Mark Zuckerberg heeft aangegeven dat Stories belangrijker zijn dan Facebooks nieuwsfeed sinds medio 2019. Dat is veel sneller dan het platform eerder dacht. In totaal maken er dagelijks 1,5 miljard mensen actief dagelijks gebruik van Stories-functies op Facebookplatformen (waaronder Instagram). Dat is met een kleine slag om de arm, sommige gebruikers kunnen dubbel geteld zijn.

Het publiek van Snapchat is aanzienlijk kleiner, maar met 218 miljoen dagelijkse actieve gebruikers eind 2019 nog altijd enorm. Ook andere platformen, zoals YouTube, Googles zoekmachine en LinkedIn doen steeds meer met Stories-achtige functies.

Doordat Stories zó geaccepteerd zijn als viraal medium en het een boeiend format is, kun je als merk bijna niet zonder om de consument te bereiken. De snelgroeiende functie stelt merken in staat om op een authentieke manier kijkers te trekken en een connectie te maken met een jongere doelgroep.

Omdat Stories voor veel merken een compleet nieuw medium zijn, hebben ze een inhaalslag te maken. En dus is het zaak om best practices te volgen om te voorkomen dat je kijkers ergert met een overdaad aan video of geld verspilt aan het creëren van Stories die niet aanslaan bij de gebruikers.

In The Stories Report identificeert Business Insider Intelligence de belangrijkste platforms voor Stories, worden best practices opgesomd en uitdagingen voor de toekomst op een rij gezet.

De bedrijven die in dit rapport worden genoemd: Facebook, Google, Instagram, LinkedIn, Messenger, Snapchat, WhatsApp en YouTube.

Een paar belangrijke leerpunten uit het rapport:

  • Millennials zullen eerder Stories bekijken op Instagram (60%) dan Snapchat (53%) en Facebook (48%), volgens VidMob.
  • Merken die succesvolle Stories-campagnes willen lanceren en een betekenisvolle relatie met de klant willen opbouwen kunnen het beste kiezen voor overzichtelijke, verticale video's en er niet meer dan zeven in 24 uur plaatsen, aldus een paar van de adviezen.

Ofwel, het Stories-rapport:

  • Geeft inzicht in welke platforms merken het beste kunnen kiezen, passend bij de doelgroep die ze willen bereiken.
  • Geeft een blik achter de schermen bij marketeers die Stories al inzetten en hun best practices.
  • Onderzoekt obstakels die de industrie moet wegnemen zodat merken het format ten volste kunnen benutten.

Geïnteresseerd? Koop en download The Stories Report hier.