• Steve Jobs was een briljante maar ook meedogenloze CEO.
  • Aan het einde van zijn leven deelde de Apple-oprichter zijn gouden productiviteitsregel met concurrenten.
  • Zijn les aan Google en Yahoo: focus je ieder jaar op één doel dat je als bedrijf wilt bereiken. Vergeet de rest.

Nadat Jerry Yang in 2007 werd aangesteld als CEO van het kwakkelende Yahoo, klopte hij aan bij Steve Jobs. Yang wilde het advies van de Apple-CEO inwinnen om zijn bedrijf te redden.

De raad die Jobs Yang en de toplaag van Yahoo bood, was simpel maar diepzinnig.

‘Slimme bedrijven schrappen’

Tijdens een vergadering met zo’n tweehonderd managers van Yahoo legde Jobs, aan de hand van een presentatie, uit hoe doorsnee bedrijven ieder jaar tien doelen stellen die ze willen bereiken. “Maar slimme bedrijven pakken die lijst en blijven schrappen tot ze drie of vier doelen overhouden”, tekende Business Insider-journalist Nicholas Carlson op uit mond van Jobs in zijn boek ‘Marissa Mayer and the Fight to Save Yahoo!’.

Jobs vervolgde: “Dit is hoe ik het doe. Ik vraag aan mijzelf: wat als mijn bedrijf maar één ding kan doen volgend jaar? Wat is dat dan? De rest is niet belangrijk.”

Jobs’ gouden productiviteitsregel? Focus op wat echt telt.

Foto: Steve Jobs, mede-oprichter van Apple. Bron: Jeff Chiu/AP
Foto: Steve Jobs, mede-oprichter van Apple. Bron: Jeff Chiu/AP

Interne e-mails van Apple laten weer eens zien dat Jobs meedogenloos was

Net als iedere andere oprichter van een bedrijf trotseerde Jobs obstakels om Apple van de grond te krijgen. De techgigant, met een huidige beurswaarde van ruim 1.800 miljard dollar, worstelde in de jaren negentig om te overleven na een reeks tegenslagen.

Pas nadat Jobs terugkeerde als CEO van Apple kwam het succes. Hij bouwde het bedrijf op zoals we dat vandaag de dag kennen, één met de potentie om als eerste onderneming ooit een beurswaarde van 2.000 miljard dollar te halen.

Lees ook op Business Insider

Jobs was een assertieve, maar ook een meedogenloze leider. Na de recente hoorzitting met techbedrijven Apple, Amazon, Google en Facebook, publiceerde het Amerikaanse Congres een reeks e-mails van Jobs.

Uit deze interne berichten blijkt dat Jobs pogingen van andere bedrijven blokkeerde om digitale boekwinkels te ontwikkelen voor Apple-producten, tenzij deze bedrijven Apple een deel van de inkomsten gaven. Daarnaast dwong Jobs app-ontwikkelaars met abonnementen om Apples betaalsysteem te gebruiken, zoals Business Insider al eerder meldde.

Nadat voormalig Apple-ontwikkelaar Joe Hewitt zich uitsprak tegen het plan om iPhone- en iPad-apps te schrijven in een select aantal programmeertalen, was Jobs onverbiddelijk. “Ik adviseer om Joe niet meer te betrekken bij onze beslissingen”, aldus een e-mail van de CEO.

Jobs was aan het einde van zijn leven genadig voor concurrenten

Jobs was een meester in manipulatie. Hij gebruikte sluwe tactieken tijdens bestuursvergaderingen om overwinningen te boeken op de machtigste zakenmensen. Zo was Jobs er niet vies van om perfectie te eisen of het maken van compromissen uit te sluiten als het ging om Apple-producten. Jobs vond het zelfs “moreel verwerpelijk” om producten te leveren die ‘goed genoeg’ waren.

Toen Google-medeoprichter Larry Page in 2011 op het punt stond om CEO te worden, zocht hij ook hulp bij Jobs. De Apple-topman naderde toen al het einde van zijn leven; hij besloot genadig te zijn voor zijn grootste concurrent.

“Het belangrijkste dat ik hem vertelde was dat hij zich moest focussen”, vertelde Jobs aan journalist en biograaf Walter Isaacson.

Schrap je weg naar succes

Tijdens zijn tweede en meest succesvolle tijd aan het roer van Apple, schrijft Isaacson bij Harvard Business Review, paste Jobs deze minimalistische bedrijfsstrategie toe tijdens de lange bedrijfsretraites met zijn topmanagers.

Op de laatste dag zou Jobs tegenover zijn medewerkers staan, naast een whiteboard. Hij schreef dan alle suggesties op voor wat de doelen voor het volgende jaar zouden moeten zijn voor Apple.

Jobs schrapte dan alle “domme” ideeën, vertelt Isaacson, totdat hij er tien over had. De onderste zeven kraste hij dan ook door. De drie overgebleven suggesties werden de doelen van Apple.

Lees meer over productiviteit: