Weet jij nog wat je goede voornemens van begin dit jaar waren? Misschien meer sporten, meer tijd voor familie of productiever zijn op kantoor.

Iedereen heeft wel zo’n doel. Maar zeg eens eerlijk: besteed je daar ook actief aandacht aan? In januari staan die voornemens op je netvlies, maar daarna vergeten de meeste mensen ze snel.

En dat is zonde, want zo’n voornemen heb je niet voor niets. Je wil iets bereiken, of dat nu privé of voor je carrière is. Door goede voornemens te vergeten, ontwikkel je je misschien niet in een richting die jij belangrijk vindt.

Tijd om meer aandacht te besteden aan je dromen en doelen. Maar hoe doe je dat? Rick Pastoor, manager bij online kiosk Blendle, beschrijft het in zijn boek Grip, over slim werken. Hij geeft een aantal tips om te werken aan je dromen en doelen.


1. Bedenk wat je belangrijk en leuk vindt en waar ben je goed in bent

Afvallen kan op 1 januari een doel zijn, maar als je dat eigenlijk niet belangrijk vindt, zal er weinig van terecht komen en haal je er ook geen plezier uit. Wie weet sta je een paar keer in de sportschool, maar verdwijnt de sporttas daarna onder een dikke laag stof. Bij het stellen van een doel is het dus zaak om iets te kiezen dat je belangrijk vindt.

Hoe kom je erachter wat dat is? Pastoor geeft als tip om jezelf af te vragen hoe je herinnerd wil worden en hoe jij iets goeds kunt betekenen voor de mensheid. En: waar maak jij je boos over? Als je het antwoord daarop hebt, heb je je missie te pakken.

Maar ook je passie is belangrijk. In welke activiteit verlies je jezelf en lijk je de tijd te vergeten? Waar krijg je nooit genoeg van, en over welke zaken weet je meer dan veel mensen om je heen? Hoe zou jij, als alles mogelijk was, je komende maanden het liefste invullen?

Lees ook op Business Insider

Tot slot: stel vast waar jij goed in bent en wat je vaardigheden zijn. Wat heb je de wereld te bieden? Waar blink je in uit? Heb je vaardigheden waar mensen in jouw omgeving onbewust steeds van profiteren?

Door de antwoorden op deze drie vragen te combineren, ontdek je wat voor jou belangrijk is en waar je meer tijd aan zou willen besteden.


2. Stel doelen op

Weten waar je tijd aan wil besteden is één ding, maar het doen is een tweede. Hoe zorg je ervoor dat je aan de slag kunt gaan met je missie, passie en vaardigheden? Volgens Pastoor doe je dat door die zaken te formuleren als doelen.

Het is daarbij cruciaal dat je enthousiast wordt van je doel en het ook echt wil halen. Daarnaast is het belangrijk dat het volledig duidelijk is wanneer je de doelen hebt bereikt, ze moeten dus heel specifiek worden geformuleerd. Zo specifiek, dat een ander ook moet kunnen zeggen of jij ze hebt gehaald of niet.

Pastoor raadt aan om twee verschillende soorten doelen te formuleren: normale doelen en superdoelen. Bij normale doelen kun je denken aan kleinere projecten die binnen drie maanden af te ronden zijn. Denk bijvoorbeeld aan het aannemen van een nieuwe medewerker of een stagiair, of aan stoppen met Facebook. Het beste kun je ergens tussen de vier en zeven doelen voor jezelf vastleggen. Als het met één doel niet helemaal lukt, kun je je op de andere doelen richten. Maar als het er meer dan zeven zijn, raak je het overzicht kwijt.

Van superdoelen hoor je superenthousiast maar ook een beetje zenuwachtig te worden. Het is eigenlijk een grote droom waarvan je niet helemaal zeker weet of je hem überhaupt ooit bereikt. Toch moet het realistisch zijn, zodat je weet dat het mogelijk is om je doel te halen. Een voorbeeld van Pastoor: president Kennedy wilde de eerste man naar de maan brengen. Op het eerste gezicht onmogelijk, maar het is wel gelukt. Het is voldoende om één of twee van dit soort doelen voor jezelf op te stellen.


3. Ga aan de slag met die doelen

Als je de doelen hebt geformuleerd, moet je aan het werk. En dat is nog best lastig, want je doelen lijken misschien onhaalbaar. De oplossing: bedenk een haalbare, concrete eerste stap. Is je doel om een collega aan te nemen? Maak dan bijvoorbeeld eerst een afspraak met je chef om te bespreken aan welke eisen die collega moet voldoen. Zodra je bent begonnen wordt het een stuk makkelijker om aan je doel te werken.

Verder is het volgens Pastoor belangrijk om een realistische deadline te hanteren. Het gaat je echt niet lukken om die collega binnen een week aan te nemen, maar twee maanden is wel reëel. Om te zorgen dat je dat ook echt haalt, is het verstandig om regelmatig te evalueren. Blokkeer bijvoorbeeld iedere week een kwartier of halfuur in je agenda om te kijken hoe het met je doelen gaat.

Tot slot: wees niet bang om je doelen bij te stellen als je merkt dat ze toch te ambitieus of onrealistisch waren. Anders raak je alleen maar gefrustreerd en is het niet leuk meer om met je doel bezig te zijn.


4. Blik aan het einde van het jaar terug op je doelen

Dan de laatste stap: blik regelmatig terug op je doelen. Of dat nu eens per kwartaal is of zelfs maar een keer per jaar. Volgens Pastoor is het fijn om zo nu en dan terug te blikken op wat je hebt bereikt.

Je begint door een lijst te maken van alle doelen die je in de afgelopen periode had. Per doel schrijf je op of je het hebt bereikt, of je er alles aan hebt gedaan om het te halen en of je het doel gedurende het jaar uit het oog bent verloren – en hoe dat kwam. Bedenk vervolgens of je tevreden bent met wat je hebt bereikt, of je het leuk vond of sommige dingen juist vond tegenvallen.

En dan is het tijd om vooruit te kijken: wat wil je de komende periode bereiken? Pastoor geeft als tip om per categorie die voor jou belangrijk is, zoals werk, familie, vrienden, gezondheid en geld, op te schrijven wat je doelen zijn. Vraag je bij die categorieën af of je tevreden bent met de huidige situatie, of je er meer of minder tijd aan kwijt wil zijn en of er iets te verbeteren valt.

Vervolgens begin je weer van voren af aan: je formuleert je doelen en gaat ermee aan de slag. En als je er écht zeker van wil zijn dat je de doelen haalt, geeft Pastoor als tip om iemand anders te vragen om in de gaten te houden of jij er ook echt mee bezig bent. Zo is de urgentie wat groter om te beginnen en ga je makkelijker aan de slag met de dingen die jij belangrijk vindt.

Lees meer over productiviteit: