Veel van ons hebben last van een schuldgevoel wanneer je voor jouw gevoel niet productief genoeg bent.

Er zijn een paar manieren om dit gevoel tegen te gaan, het allerbelangrijkste: stop met je productiviteit koppelen aan je zelfwaarde. Verder is het belangrijk om je mindset aan te passen op hoeveel tijd je écht hebt om taken af te ronden.

Ben je minder productief dan dat je gehoopt had, dan is simpelweg je productiviteit verhogen de simpelste oplossing.

Ik werk op een nieuwsredactie waar er continu wel een deadline is en je succes deels wordt gemeten aan de hand van je output. Daarom vroeg ik mijn huidige en voormalige collega’s om hun favoriete methode om alles gedaan te krijgen te delen.

Dit zijn hun favoriete tips:


Zet je tijdrovende websites op een zwarte lijst

Foto: Aine Cain/Business Insider

“Ik maak een lijst van dingen die ik op een dag wil bereiken. Het is een redelijk simpele strategie, maar wel een effectieve manier om mijn productiviteit bij te houden. Bijna niets voelt beter dan dingen van mijn lijstje afstrepen.”

Lees ook op Business Insider

“Ik ben overigens echt een uitsteller, dus ik gebruik de app SelfControl om tijdrovende websites zoals Twitter een paar uur af te sluiten. Dankzij de app zegt mijn browser: ‘Deze site is niet bereikbaar’. Je kunt zelf instellen hoe lang je de website niet mag bezoeken: van een paar minuten tot 24 uur. Zelfs als je de app verwijderd en je computer opnieuw opstart, kun je de website alsnog niet bezoeken.”

-Aine Cain, redacteur


Rond het eerst af — maak het later pas perfect

Foto: VFS Digital Design/Flickr

“Als ik op een drukke redactie werk of in een café met veel rumoer en ik heb een belangrijke taak die ik zo snel mogelijk af moet krijgen, dan probeer ik zoveel mogelijk afleiding te elimineren. Ik draag een koptelefoon met noise-cancelling en luister naar websites als Noisli. Idealiter ga ik met mijn laptop op zoek naar een plek waar ik alleen kan zijn of in een klein gezelschap.”

“Ik zet het internet uit en werk in één ruk door zonder te stoppen voordat het project af is. Of tenminste: een groot deel van het project. Ik ga niet voor perfectie, maar simpelweg het project afmaken. Later kan ik het nog altijd perfectioneren. Dit werkt prima voor mij.”

-Daniel McMahon, copy chief


Slaap meer

Foto: Reuters

“Slaap meer! Alles wordt makkelijker.”

-Gus Lubin, voormalig senior correspondent


Orden je notities tijdens vergaderingen

Foto: Sarah Jacobs/Business Insider

“Een simpele, ouderwetse pen-en-papier-truc om betere notities te maken tijdens vergaderingen:

“Ik verdeel de pagina in twee vlakken, zodat ik later makkelijk door de belangrijkste punten die besproken zijn kan scannen. Zo weet ik precies wat er voor ieder project nog gedaan moet worden.

“Vouw het papier over iets meer dan de helft en trek daar een lijn. Zo heb je een linker- en rechterkolom op de pagina. Gebruik de linkerkolom om de belangrijkste punten te benoemen, zoals ‘Project Z’ en ‘To Do’. Gebruik de rechter kant om aantekeningen bij deze onderwerpen te maken. Veel handiger dan paginalange paragrafen met notities of honderden bullet points.”

-Sarah Jacobs, associate visual-features editor


Just do it — nu

Foto: Flickr/Jennifer Morrow

“Ik weet dat dit klinkt als een zinloos cliché, maar er is geen beter medicijn tegen angst voor een lange to-do-list.”

“Stel je het reageren op een mailtje steeds uit? Doe het voordat je afgeleid wordt. Geen zin in een telefoontje? Begin met bellen voordat je er over na kunt denken. Staat er een enorm project op je prioriteitenlijst? Begin met de eerste stap om de bal rollende te krijgen.”

“De meest verschrikkelijke tijden zijn vrijwel altijd een stuk minder erg dan je denkt, als je ze eenmaal doet.”

-Libby Kane, deputy editor


Spring in het diepe

Foto: David Gray/Reuters

“Het is vrijwel altijd makkelijker om in het ‘ondiepe’ water te blijven, in je comfort zone, maar ik denk dat je op die manier niets leert. Wanneer je jezelf dwingt om in het diepe te springen en buiten je comfort zone werkt, leer je het meest. Het is niet een snelle truc om productiever te zijn maar hoe meer je leert, hoe meer je op grote schaal kunt bereiken. En dat lijkt me ook behoorlijk productief, toch?”

-Tenzing Dorjee, voormalig web producer


Foto: Twee pagina’s uit Martin’s planner Rachel Gillett/Business Insider

Breek grote projecten op in simpele stappen

“Mijn favoriete truc (die waarschijnlijk niet heel verrassend is) is om een zéér gedetailleerde to-do-list te maken met alles wat ik in een bepaalde periode moet doen. Het is veel makkelijk om alles af te krijgen wanneer je grote projecten opdeelt in kleine opdrachten.”

“Ik geloof ook sterk in de ‘two-minute rule’: alles wat je in minder dan twee minuten kunt doen, kun je het beste direct doen. Wanneer ik veel op mijn bordje heb, probeer ik alles in zo’n klein mogelijke stukjes op te breken.”

-Emmie Martin, associate editor


Stel prioriteiten en focus op één ding tegelijk

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/flickr

“Je wordt zo snel afgeleid, begin met veel taken en je hebt aan het eind van de dag niets gedaan. Focus op hetgeen met de hoogste prioriteit totdat het af is en je verder gaat met de volgende taak.”

-Michelle Martinez Lee, senior product manager


Luister naar white noise

Foto: Brad Barket/Getty Images for DJ D-Nice

“Al sinds mijn studie ben ik een grote fan van white noise. Ik luister graag naar muziek, maar vind het lastig om me dan te concentreren. De video die ik het meeste heb gekeken op YouTube is ‘Celestial White Noise‘: 10 uur lang white noise. Perfect voor wanneer het op kantoor rumoerig is of ik me echt even op iets moet concentreren.”

-Lori Janjigian, voormalig redactiestagiair


Werk thematisch

Foto: Flickr/Sebastiaan ter Burg

“Denk aan je dagelijkse taken als iets wat onderdeel is van iets groters, of maak het onderdeel van iets groters. Op deze manier blijf je betrokken bij de details, omdat je het ergens voor doet.”

Werk bijvoorbeeld via je werk aan een persoonlijk doel op de lange termijn.

“Simpelweg to-do-lijsten afwerken maakt je op den duur minder productief, omdat je niet meer ziet waar je het voor doet.”

-Matthew DeBord, senior correspondent