• Een Canadese startup wil een advertentiesatelliet in een baan om de aarde brengen via een raket van SpaceX.
  • Iedereen kan adverteren op het scherm van de satelliet door een pixel te kopen met cryptomunten.
  • Een camera filmt het scherm; de beelden zullen live worden gestreamd op YouTube en Twitch.

Niet alleen raketten, satellieten en miljardairs vliegen naar de ruimte, reclame binnenkort ook.

Geometric Energy Corporation (GEC), een Canadese startup die technologiediensten levert, wil met hulp van Elon Musks raketbedrijf SpaceX adverteren in de ruimte mogelijk te maken.

Samuel Reid, CEO en medeoprichter van GEC, zegt dat zijn bedrijf bezig is met het bouwen van een vierkante nanosatelliet, een zogeheten CubeSat. Deze heeft aan een zijde een digitaal scherm waarop reclame, logo’s en kunst getoond kan worden.

Het bedrijf wil de CubeSat met een Falcon 9-raket van SpaceX de ruimte in schieten. Deze raket zal de satelliet in een baan om de aarde brengen voordat hij zijn vlucht naar de maan vervolgt.

Als de satelliet om de aarde cirkelt, zal een camera op een selfiestick het scherm filmen en de beelden naar de aarde sturen. De stream zal live te zien zijn op YouTube en Twitch zodat iedereen kan inschakelen.

Je kunt tokens voor de pixels kopen met crypto

Om te adverteren op de CubeSat moeten mensen tokens kopen. Hiermee kunnen ze pixels op het scherm claimen, en ontwerpen.

Er is keuze uit vijf verschillende tokens: Beta voor de X-coördinaten, Rhoe voor de Y-coördinaten, Gamma voor de helderheid, Kappa voor de kleur en XI voor de tijd.

Met de Beta- en Rhoe-tokens kunnen mensen bepalen waar ze de pixel op het scherm plaatsen. Met Gamma en Kappa kan men kiezen hoe de pixel eruitziet. Het XI-token bepaalt hoelang hij zichtbaar is.

“Ik probeer iets te bereiken dat de toegang tot de ruimte democratiseert en een gedecentraliseerde deelname mogelijk maakt”, zegt Reid. “Hopelijk verspillen mensen geen geld aan iets wat ongepast, beledigend of aanstootgevend is.”

Mensen kunnen de tokens betalen met cryptovaluta zoals ether. In de toekomst wil GEC het ook mogelijk maken om met dogecoin te betalen.

Iedereen kan adverteren op een CubeSat

Bedrijven, adverteerders, kunstenaars en iedereen die interesse heeft kan illustraties op het CubeSat-scherm weergeven, aldus Reid.

“Er zijn misschien bedrijven die hun logo willen tonen, of misschien wordt het allemaal wat meer persoonlijk en artistiek”, vertelt Reid. “Misschien gaan Coca-Cola en Pepsi in gevecht om te adverteren in de ruimte.”

Reid stelt zich voor dat het beeldscherm van de CubeSat lijkt op zogeheten artboards zoals Reddit Place en Satoshi’s Place.

Hoe GEC ging samenwerken met SpaceX

Reid namen in 2018 contact op met SpaceX om het reclameproject van de grond te krijgen. Hij kreeg geen reactie. Naar eigen zeggen duurde het even voordat het ruimtebedrijf GEC serieus nam. Uiteindelijk mocht hij langskomen op het hoofdkantoor.

Reid gaf les aan enkele kinderen van Musk op Ad Astra, de basisschool die de miljardair runt op het SpaceX-terrein in Californië. Zo kreeg SpaceX hem en zijn bedrijf op de radar.

De CEO van Geometric Energy Corporation geeft toe dat hij Musk nog nooit in het echt heeft ontmoet, maar gaat ervan uit dat hij met hem in gesprek zal gaan gedurende het project.

LEES OOK: Ruimtevaartbedrijf Blue Origin van Jeff Bezos heeft een nieuwe pr-strategie: concurrenten zoals SpaceX en Virgin Galactic afkraken met infographics