• Ruimtevaartbedrijf Blue Origin van techmiljardair Jeff Bezos lijkt een nieuwe strategie te hebben om zijn imago op te vijzelen en concurrenten af te kraken: infographics.
  • Het raketbedrijf nam concurrent SpaceX op de hak, nadat Blue Origin een contract van de NASA misliep voor de levering van een maanlander.
  • Jeff Bezos bood eerder tevergeefs aan 2 miljard dollar uit eigen zak bij te dragen als NASA het contract aan Blue Origin zou toewijzen.

Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van techmiljardair Jeff Bezos, houdt niet van verliezen. Dat blijkt uit de reactie van Blue Origin op het mislopen van een groot contract van de NASA voor de levering van ruimtevaartuig waarmee astronauten naar de maan worden gestuurd.

Dat contract is toegekend aan SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van een andere techmiljardair, Elon Musk.

In reactie op het mislopen van het contract noemt Blue Origin het ‘ Spaceship’ van SpaceX “enorm complex en risicovol.”

Het bedrijf haalde ook nog even aan dat de NASA toch echt de verkeerde keuze heeft gemaakt. Bezos’ ruimtevaartbedrijf paste de eigen website aan voor het plaatsen van een infographic die de superioriteit van de maanlander van Blue Origin moet illustreren.

Blue Origin vergelijkt de twee raketten alleen op punten die de eigen maanlander in een gunstig daglicht stellen. In de infographic staat bijvoorbeeld dat het Starship-Super Heavy-systeem nog nooit is gelanceerd. Maar Starship is al meerdere keren zo'n 10 kilometer de lucht in geschoten, alleen nog niet met z'n Super Heavy-booster.

Ook vermeldt Blue Origin dat vanaf de ruimtevaartbasis van SpaceX in Texas nog nooit een orbitale lancering plaatsvond. Blue Origin vergeet daarbij te vermelden dat het bedrijf van Bezos nog nooit een raket in een baan om de aarde heeft gebracht.

Ook vermeldt de afbeelding niet dat de NASA voor de Starship-maanlander 2,9 miljard dollar betaalt, terwijl Blue Origin een prijs van 5,9 miljard dollar rekent voor haar maanlander.

Aanvankelijk was de verwachting dat NASA twee bedrijven zou aanwijzen die met het contract aan de slag konden. Uiteindelijk koos de ruimtevaartorganisatie van de Amerikaanse overheid maar één commerciële partij, uit financiële overwegingen.

De twee verliezers, Blue Origin en collega Dynetics, gingen in verweer tegen het besluit om SpaceX als enige het contract toe te wijzen. Het gevolg daarvan was dat SpaceX niet kon werken aan de Spaceship- maanlander.

Onlangs bood Jeff Bezos aan 2 miljard dollar uit eigen zak bij te dragen, als de NASA toch zou besluiten om Blue Origin het contract toe te wijzen.

Het mocht niet baten, want het protest van Blue Origin werd afgewezen door een arbitragepanel van de Amerikaanse overheid. Kort nadat dit besluit bekend werd gemaakt, publiceerde Blue Origin de infographic waarin de superioriteit van de eigen maanlander wordt benadrukt.

Jeff Bezos onthult de Blue Moon maanlander, 9 mei 2019. Foto: Blue Origin
Jeff Bezos onthult de Blue Moon maanlander, 9 mei 2019. Foto: Blue Origin

Blue Origin nam ook Virgin Atlantic op de hak

Blue Origin leverde onlangs ook een pr-strijd met Virgin Galactic, het ruimtevaartbedrijf van de Britse miljardair Richard Branson.

Afgelopen juni onthulde Jeff Bezos dat hij van plan was om naar de rand van de ruimte te vliegen. Kort daarna liet Branson weten dat hij ook een ruimtevlucht zou maken, negen dagen eerder dan Bezos.

Vlak voordat Branson vertrok voor zijn ruimtetrip postte Blue Origin een infographic waarin de twee vluchten worden vergeleken. Hierin wordt benadrukt dat Blue Origins New Shepard-raket grotere ramen heeft en hoger vliegt dan het ruimtevaartuig van Virgin Galactic.

Elon Musk heeft meer succes in samenwerking met de NASA

SpaceX is inmiddels het favoriete bedrijf van NASA. Het stuurt met enige regelmaat Crew Dragon-ruimtevaartuigen met astronauten van en naar het International Space Station (ISS). Enkele dagen nadat Bezos zijn ruimtereis had voltooid, gaf NASA nog een ander contract aan SpaceX. Deze keer ter waarde van 178 miljoen dollar met als doel een missie naar een van de vier manen van Jupiter.

Blue Origin heeft intussen nog geen enkele raket in een baan om de aarde weten te krijgen. Voertuigen van het bedrijf halen de rand van de ruimte gedurende enkele minuten voordat ze weer terug naar aarde terugvallen. Ze zijn nog niet krachtig genoeg om zichzelf tot orbitale hoogtes (vanaf 150 kilometer) te krijgen. Het ISS bevindt zich op 400 tot 420 kilometer hoogte in een baan om de aarde.

Een Starship prototype wordt gelanceerd vanaf SpaceX' faciliteiten in Boca Chica op 3 maart 2021. Foto: SpaceX
Een Starship prototype wordt gelanceerd vanaf SpaceX' faciliteiten in Boca Chica op 3 maart 2021. Foto: SpaceX

Lees meer over ruimtevaart: