• Bij sommige vacatures staat geen contactpersoon, dus is de aanhef lastig.
  • Er zijn algemene manieren om een brief te beginnen, maar de ene is beter dan de andere.
  • Het beste advies is om via een omweg erachter te komen hoe je toekomstige baas heet.

Beste lezer,

We weten dat het best onhandig kan zijn als er in een vacature geen contactpersoon staat. Aan wie moet je je brief of mail dan in hemelsnaam adresseren?

Er zijn genoeg manieren om er via een omweg alsnog achter te komen hoe de HR-manager of je toekomstige baas heet. Kijk bijvoorbeeld even door wie de vacature is geplaatst en zoek op of diegene bij het sollicitatieproces betrokken is.

Volgens carrière-expert Amanda Augustine van het adviesbureau TopResume kun je dan in de brief iets schrijven als: “Ik zag dat je bij [naam bedrijf] op de [afdeling] werkt, vandaar dat ik mijn mail naar jou stuur.” Zo weet de ontvanger waarom hij of zij een mail van je krijgt.

Maar mocht er echt helemaal nergens een naam te vinden zijn, dan is de ene aanhef beter dan de andere.

Je kunt bijvoorbeeld je mail beginnen met “Beste recruiter”. Dat klinkt niet geweldig, maar het is een betere keuze dan veel andere slechte opties.

We hebben al die slechte opties hieronder voor je op een rij gezet, gerangschikt van de minst slechte tot de slechtste optie.

Met vriendelijke groet,

De redactie van Business Insider


5. ‘Beste personeelsmanager’ of ‘Beste recruiter’

Foto: Justin Sullivan/Getty Images

De woorden die je in je brief gebruikt moeten professioneel zijn en tegelijkertijd uitnodigen tot gesprek, zegt Augustine. En een aanhef die daarbij past is meestal niet te formeel en ook niet te informeel.

Toch heeft deze aanhef een nadeel: je zou ‘m boven iedere brief naar ieder bedrijf kunnen zetten. “Je krijgt hier geen originaliteitspunten voor”, zegt Augustine. “Maar je beledigt in ieder geval ook niemand.”


4. ‘Beste HR-medewerker’

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/flickr

Volgens Augustine kan je er met deze aanhef best naast zitten: degene die je mail ontvangt, hoeft niet per se een HR-medewerker te zijn. Of misschien noemt de lezer zichzelf wel een recruiter in plaats van een HR-medewerker.


3. ‘Hallo’ of ‘Hoi’

Foto: Flickr/Wonderlane

Als je alleen “Hallo” opschrijft zonder naam erachter, nodig je wel uit tot gesprek, maar is je mail niet persoonlijk genoeg.

“Met ‘Hoi’ ga je dubbel de mist in, want het is niet persoonlijk en kan ook als spreektaal worden beschouwd”, zegt Augustine.


2. ‘Beste heer/mevrouw’

Foto: 20th Century Fox / Getty

Deze aanhef is veel te formeel. Stel dat je solliciteert bij een hippe startup waar vooral twintigers en dertigers in sweaters werken – dan komt het misschien een beetje vreemd over om ze heer/mevrouw te noemen.

En zelfs als je solliciteert bij een wat traditioneler bedrijf, is het feit dat deze aanhef niet echt persoonlijk is, best een afknapper.


1. ‘L.S.’

Foto: Marco Arment / Flickr

“Dit is veel te formeel”, zegt Augustine over deze aanhef. “Als ik dit lees, denk ik: deze persoon doet niet eens z’n best.” Als de sollicitant wel z’n best had gedaan, had hij uitgezocht wie de recruiter precies is.

Daarnaast nodigt ‘L.S.’ niet echt uit tot gesprek en is het ook nog eens een ontzettend ouderwetse term.

Augustine’s vuistregel bij het vinden van de goede aanhef is om kritisch te zijn: als jij deze mail zelf zou ontvangen, zou je hem dan willen lezen? Grote kans dat als iemand ‘L.S.’ boven een mail zou zetten, je helemaal niet zo nieuwsgierig bent naar de inhoud.

[activecampaign form=20]

Lees meer over solliciteren: