• Quodari is een nieuw Nederlandse sociaal mediaplatform waar privacy van de gebruikers het fundament is.
  • Dat betekent onder meer dat er geen advertenties te vinden zijn en er geen trackers of algoritmes worden toegepast.
  • Het platform richt zich op groepen die op een leuke en veilige manier content met elkaar willen delen.
  • Na de lancering in Nederland in februari, is het platform deze maand live gegaan in België. Als het aan de oprichters ligt, volgen andere Europese lanceringen snel.

Een social mediaplatform waar gebruikers niet met data betalen maar met hun portemonnee. Bij de Nederlandse startup Quodari zijn ze ervan overtuigd dat dit de toekomst is.

Gebruikers kunnen op het begin dit jaar gelanceerde platform foto’s en andere content delen zonder advertenties, trackers en algoritmen. Alle data blijven eigendom van de gebruikers en worden niet verkocht of op andere manieren commercieel gebruikt. Tot 2GB is de opslag van foto’s en video’s gratis; voor iedere 50GB extra betaal je 10 euro per jaar.

Oprichters Aart Joppe en Paul Pennarts vertellen aan Business Insider over hun Europese alternatief voor bestaande social media en waarom ze ervan overtuigd zijn dat het een succes gaat worden.

Waar ligt het verschil tussen Quodari en andere sociale platforms?

Pennarts: “Bij alles wat wij doen is privacy van de gebruikers het fundament.  Je startpagina is dan ook geen tijdlijn met content van anderen zoals bij andere platforms, maar op de pagina staan zogenoemde ‘collecties’ waarin jij jouw content kunt organiseren. En er zijn dus nergens advertenties of andere rommel te zien.”

Joppe: “Je kunt via de ‘ontdekfunctie’ wel de content zien die jouw netwerk deelt, maar dit verschijnt chronologisch omdat we niet werken met algoritmes. Op deze pagina kun je met steekwoorden zoeken naar bepaalde informatie en je kunt het ook aangeven als je bepaalde content bijvoorbeeld niet meer wil zien.”

Pennarts: “Een ander groot verschil is dat er geen like-button of andere symboolfuncties zijn waarmee mensen meteen kunnen aangeven hoe ze een post waarderen. Uit een onderzoek onder onze eerste gebruikers, blijkt dat velen dat heel fijn vinden omdat de sociale druk wegvalt. Mensen kunnen overigens wel reageren op de content van anderen via een tekstveld.”

En wat is verschil tussen Quodari en opslagplatforms als Google Docs of Dropbox?

Pennarts: “Gebruikers kunnen bij ons allerlei soorten bestanden opslaan: foto’s, aantekeningen, video’s, muziekbestanden.. Wat ze maar willen bewaren en delen met anderen.”

“Het is niet onze bedoeling om alleen maar een cloud te zijn. Het draait bij ons om kwalitatieve content, waarvoor mensen bereid zijn te betalen om het op te slaan en die ze op een leuke en makkelijke manier kunnen delen.”

Joppe: “Je slaat bij ons documenten ook pas op als ze af zijn. Gebruikers kunnen wel samenwerken binnen één collectie, maar niet online samen documenten bewerken. Misschien voegen we die functie ooit nog eens toe, maar op dit moment zijn er andere diensten die daar goed in zijn en ligt onze focus ergens anders.”

Lees ook op Business Insider

Best dapper, om als kleine Europese speler een nieuw sociaal platform te beginnen.

Joppe: “Ik kwam op het idee uit onvrede over de manier waarop er tegenwoordig met dataprivacy wordt omgegaan. Die onvrede wordt door heel veel mensen gedeeld dus wat dat betreft ligt de markt nog heel erg open. “

“We hebben de trend nu ook wel mee, denk ik. Steeds meer mensen gaan op zoek naar alternatieven waar je als gebruiker niet betaalt met data.  Daarnaast zijn consumenten de afgelopen jaren gewend geraakt om te betalen voor diensten, denk aan streamingdiensten als Netflix of alternatieve media zoals De Correspondent.”

Pennarts: “We zijn natuurlijk een startup, maar we zijn wel alle twee halverwege de vijftig en nemen een groot netwerk met ons mee. Dat geeft ons een grote voorsprong. De oprichter van een gerenommeerd reclamebureau gaat ons bijvoorbeeld helpen met onze marketingcampagne.”

Foto: Quodari

De markt is volgens jullie dus groot genoeg voor dit initiatief?

Pennarts: “Wij hebben een heilig geloof dat dit gaat werken. We hebben inmiddels al duizenden gebruikers en dat aantal groeit gestaag, terwijl we nog geen grote ruchtbaarheid aan het platform hebben gegeven.”

“Omdat we vanuit privacy-oogpunt natuurlijk geen gebruik maken van advertenties op Facebook of Google, ligt er een uitdaging om onze doelgroep te bereiken. We zetten vooralsnog in op PR en we rekenen erop dat mensen het aan elkaar gaan doorvertellen. Dat zien we nu ook al gebeuren: dat mensen via een vriendengroep of sportvereniging binnenkomen en het platform vervolgens ook privé gaan gebruiken.”

Joppe: “Dat gebruik door groepen is wat we ook voor ogen hadden toen we dit platform bedachten.
Veel groepen – sportteams bijvoorbeeld – zitten nu vaak noodgedwongen op Facebook. Dat is een doelgroep die we graag willen bereiken. We kunnen hen ook helpen met het beter organiseren van hun content. Naast foto’s, kunnen ze bijvoorbeeld ook jaarverslagen of statuten opslaan via ons platform. Ook vanuit kleinere ondernemingen is er al veel interesse. Op het business-to-business-vlak zien we dan ook nog veel kansen.”

Pennarts: “We zijn nu net ook gestart in België en willen de komende tijd uitrollen in andere Europese landen. Natuurlijk zal een groot deel van onze gebruikers het bij onze onbetaalde diensten houden, maar we verwachten toch wel uiteindelijk zo’n 1,5 miljoen betalende Europese gebruikers te kunnen bereiken. Als dat lukt, dan is het een gezond en succesvol businessmodel.”

Hoe financieren jullie die groei?

Joppe: “We hebben zelf geïnvesteerd tot aan bèta-test van het platform, en daarna zijn er twee informele investeerders ingestapt. Voor de verdere ontwikkeling en internationale uitrol zijn we nu op zoek naar aanvullende financiering.”

“We merken dat veel durfkapitalisten eigenlijk vrij risicomijdend zijn, maar we zijn ervan overtuigd dat er angel investeerders zijn die net als wij geloven in ons product en in onze principes: een toegankelijk platform waar gebruikers de volledige controle houden over hun content en privacy.”

Lees meer over Better Capitalism: