• Emma at Work wil de kloof dichten tussen bedrijven en jongeren met een fysieke beperking.
  • De organisatie biedt jongeren een persoonlijk ontwikkelingsprogramma aan, waar per individu wordt gekeken waar de behoefte ligt.
  • Daarnaast bouwt de organisatie aan een netwerk met bedrijven die zich betrokken voelen bij de inclusieve missie van Emma at Work.
  • Onder meer Royal Schiphol Group, ING, Unilever en het Openbaar Ministerie hebben zich hier al bij aangesloten.

Een goed begin op de arbeidsmarkt kan zorgen voor zelfvertrouwen dat je de rest van je carrière met je meedraagt. Maar voor sommige mensen ligt een valse start al op de loer voordat ze beginnen met werken.

Emma at Work, een organisatie die is opgericht vanuit het Amsterdamse Emma Kinderziekenhuis, wil dit voorkomen door jongvolwassenen met een fysieke aandoening te ondersteunen in de beginfase van hun werkende leven.

Het bedrijf wil de kloof tussen deze jongeren en de maatschappij verkleinen door middel van trainingen, coaching en kennismaking met het grote netwerk aan bedrijven dat de organisatie inmiddels heeft opgebouwd.

“Wij geloven in een samenleving waarin iedereen mee kan doen”, aldus directrice Marlies van Hilten. Business Insider ging hierover met haar in gesprek. Bas Simons – lead talent sourcing bij Royal Schiphol Group, een organisatie die al meerdere malen een traject aanging met Emma at Work – schoof daarbij aan.

Voor wie is Emma at Work precies bedoeld?

Van Hilten: "We richten ons op jongeren tussen de 15 en 30 jaar met een fysieke aandoening. Daarbij kan het gaan om een handicap maar bijvoorbeeld ook om een chronische ziekte zoals reuma."

"Jongeren hoeven geen bewijs bij ons in te leveren dat ze echt ziek zijn. Iedereen die het gevoel heeft een achterstand te hebben op werkgebied door een fysieke aandoening kan zich bij ons aanmelden. In het kennismakingsgesprek dat daarop volgt, zoeken we samen uit wat wij voor hen kunnen betekenen."

Directrice Marlies van Hilten. Foto: Emma at Work

De jongeren die zich bij jullie aanmelden krijgen dus niet allemaal dezelfde begeleiding?

Van Hilten: "Niet altijd. We kijken per persoon wat diegene nodig heeft. Iedere jongere volgt bij ons haar of zijn eigen route. We bieden een vast ontwikkelingsprogramma, onze GAP Track, waar we per individu kijken waar de behoefte ligt en welke onderdelen voor diegene interessant zijn."

"Ze kunnen bijvoorbeeld een sollicitatietraining volgen of een coaching-traject, maar we hebben ook mentorprogramma’s waarbij jongeren de bedrijven binnen ons netwerk, en daardoor het bedrijfsleven, beter leren kennen."

"Toen we 15 jaar geleden begonnen, was het idee aanvankelijk om als uitzendbureau jongeren met een fysieke achterstand aan een baan te helpen, maar dat bleek te kort door de bocht. Deze jongeren hebben vaak meer nodig dan alleen het maken van een connectie."

"Soms gaat het wel alleen om een steuntje in de rug. Als iemand via ons binnenkomt bij een bedrijf weet de werkgever bij voorbaat al dat er ‘iets aan de hand is’. Veel jongeren vinden het lastig om dat zelf aan te kaarten in een sollicitatiegesprek."

Wat hopen jullie uiteindelijk te bereiken?

Van Hilten: "We zijn opgericht met de missie om deze jongeren aan het werk te krijgen, maar inmiddels draait het vooral om het dichten van de kloof tussen hen en het bedrijfsleven. We helpen niet alleen jongeren met een goede start op de arbeidsmarkt, maar stimuleren bedrijven ook om inclusiever te worden."

"Inmiddels hebben zich al ongeveer 25 bedrijven – waaronder grote spelers als ING, Unilever, het Openbaar Ministerie en dus ook Schiphol – aangesloten bij ons netwerk dat we GAP200 hebben gedoopt. Het verschilt per bedrijf hoe intensief de samenwerking met Emma at Work is."

Wat is de reden voor bedrijven om in zee te gaan met Emma at Work?

Bas Simons: “We vinden het bij Schiphol belangrijk om als organisatie een afspiegeling te zijn van de maatschappij. Wij zien op onze luchthaven natuurlijk iedereen voorbijkomen, allerlei mensen van over de hele wereld begeven zich op ons werkterrein. Dat wij een inclusieve werkgever willen zijn, vinden wij zelf dan ook niet meer dan logisch."

"Op de luchthaven zelf hebben we alles zo ingericht dat reizigers met een fysieke beperking zo goed mogelijk van A naar B kunnen komen, maar binnen ons bedrijf willen we dat net zo goed regelen."

"We hebben nu verschillende keren een mentorprogramma gedaan waarbij een werknemer van Schiphol als mentor wordt gekoppeld aan een jongere via Emma at Work. Die jongeren kunnen zo zien hoe het er binnen het bedrijfsleven aan toegaat, waarbij de mentor gedurende zes maanden met een concrete vraag van de jongere aan de slag gaat."

"Maar voor ons als organisatie is het ook echt heel leerzaam. Je ziet door het mentorprogramma dat binnen ons bedrijf het belang echt gaat leven om jongeren met een fysieke aandoening een kans te geven."

Bas Simons in gesprek tijdens een mentorbijeenkomst. Foto: Emma at Work

En rolt er dan ook altijd een baan uit bij zo’n samenwerking tussen bedrijven en Emma at Work?

Van Hilten: “Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar het is niet per se onze ambitie. Het gaat ons in eerste instantie om het aanleren van een bepaald denkproces en het leren van vaardigheden zoals jezelf pitchen. Dat is iets waar je de rest van je leven wat aan zult hebben.”

Simons: “Ik herinner me bijvoorbeeld een jongedame die na ons eerste mentortraject tijdelijk op onze HR-afdeling heeft gewerkt. Ze was ontzettend getalenteerd maar heel onzeker. Toen ze bij ons aan de slag kon, bloeide ze echt op en dat zelfvertrouwen heeft ze uiteindelijk meegenomen naar een andere baan. Ik zie Emma at Work als een springplank voor jongeren met een fysieke achterstand.”

Van Hilten: “Jongeren die via ons aan de slag gaan, worden nog weleens over een kam geschoren met mensen met een verstandelijke beperking, maar dat is onterecht. Deze jongeren werken zelfstandig, zonder lange begeleiding. Wij helpen ze op weg en daarna kunnen ze zelf laten zien wat ze waard zijn. Voor bedrijven is het dan ook een kleine investering, maar vaak met een groot resultaat, want door hun valse start zijn deze jongeren juist extra gemotiveerd.”

Simons: “Uiteindelijk gaat het er denk ik om dat we met elkaar moeten streven naar een maatschappij waarin iedereen een gelijke kans krijgt om zijn of haar talent te laten zien. Voor velen van ons is dat vanzelfsprekend, maar voor veel anderen dus ook niet. Door Emma at Work komt die kansengelijkheid op de arbeidsmarkt een klein beetje dichterbij."

[activecampaign form=20]

Lees meer over Better Capitalism op Business Insider: