De Nederlandse economie draait op volle toeren, vooral dankzij hernieuwde shoplust bij consumenten en een aanhoudende groei van de export. Rozengeur en maneschijn? Nou, er is één minpuntje: de aanscherping voor de bijtellingsregels voor leaserijders is terug te zien in de economische groeicijfer voor het vierde kwartaal.

De eerste raming voor de economische groei van Nederland in het slotkwartaal van 2016 laat een overwegend positief beeld zien. De economische groei trok met een half procent aan vergeleken met het derde kwartaal – en met 2,3 procent vergeleken met een jaar eerder.

De belangrijkste motoren achter de groei zijn huishoudens en de buitenlandse handel. De consumptie van huishoudens steeg met 2,6 procent in het vierde kwartaal, onder meer dankzij het aantrekken van de huizenmarkt en het herstel van de arbeidsmarkt.

Ook met de export ging het lekker: een plus van 3,2 procent in het vierde kwartaal van 2016, onder meer vanwege de hogere uitvoer van aardgas en chemische producten.

Investeringen lager: minder lease-auto’s aangeschaft

Onderstaande grafiek toont dat er één achterblijver was: de investeringen krompen in het slotkwartaal van 2016 met 1,6 procent. Volgens het CBS werd er wel meer geïnvesteerd in woningen, maar bleven de investeringen van bedrijven in auto’s  (en vliegtuigen) achter.

In een toelichting stelt het CBS: "De krimp van de investeringen in personenauto’s kan samenhangen met de verandering in de bijtelling op zakelijke auto’s per 1 januari 2016. Om nog te profiteren van een lagere bijtelling hebben zakelijke rijders mogelijk de aanschaf van een personenauto eind 2015 naar voren gehaald. In welke mate de verandering in de bijtelling op zakelijke auto’s invloed heeft gehad, kan met deze cijfers niet worden vastgesteld."

De cijfers voor de autoverkopen bieden wel ondersteuning voor de negatieve invloed van de aanscherping van bijtellingsregels voor leaserijders. Zo werden er in december 2016 in totaal ongeveer 36 duizend auto's verkocht, tegen liefst 69 duizend in dezelfde maand een jaar eerder.

De leasedip heeft overigens voor heel 2016 nauwelijks invloed gehad op het groeiplaatje: de Nederlandse economie groeide in 2016 met 2,1 procent, het hoogste niveau sinds 2007.

LEES OOK Deze grafiek toont de laatste stuiptrekking van de plug-in hybride in Nederland