De Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot heeft volgens de Russische zakenzender RBC voor het eerst een vliegtuig naar Iran gestuurd voor onderhoud.

Afgelopen week vloog een Airbus A330-300 naar Teheran. Daar moet het toestel gerepareerd worden door onderhoudsmonteurs van Mahan Air, de grootste luchtvaartmaatschappij van Iran.

Bronnen vertelden aan RBC dat Aeroflot al maanden overweegt om vliegtuigen naar Iran te sturen voor onderhoud, omdat reparatiewerkzaamheden in Rusland steeds lastiger worden door de sancties waar het land mee te maken heeft. Als gevolg van de sancties sturen de westerse vliegtuigbouwers Boeing en Airbus geen onderdelen meer naar Rusland.

Ook verhuurmaatschappijen voor vliegtuigen moesten hun contracten met Rusland op last van de Europese Unie beëindigen.

Analisten voorspellen al geruime tijd dat Rusland problemen kan krijgen met de levering van onderdelen voor het onderhoud van vliegtuigen. President Vladimir Poetin voerde afgelopen maand een wet door die Russische luchtvaartmaatschappijen controle geeft over honderden vliegtuigen die door westerse bedrijven zijn gemaakt en die gehuurd werden door internationale bedrijven in Rusland.

Bronnen vertelden RBC dat Aeroflot afwacht hoe de eerste reparatie van een toestel in Iran uitpakt, voordat de luchtvaartmaatschappij nog meer A330's stuurt voor onderhoud.

De vloot van de Russische maatschappij bestaat voor het grootste gedeelte uit Airbus A320's, Boeing 737-800's en Boeing 777-300ER's.

"Onderhoud van de Airbus A330 wordt gedaan door een leverancier die bekend is met veel modellen", vertelde een woordvoerder van Aeroflot aan RBC. "De organisatie heeft het nodige materiaal, de benodigde certificaten en enorm veel ervaring. Het bedrijf levert onderhoud van hoge kwaliteit." Iran en Mahan Air werden niet specifiek genoemd.

Rusland sloot naar verluidt vorig jaar juli al een deal met Iran voor het onderhouden en het sturen van onderdelen voor Russische vliegtuigen. De overeenkomst omvatte ook een groei van het aantal vluchten tussen de twee landen naar 35 per week.

"In de decennia van economische blokkades door het Westen heeft Iran zich sterk bekwaamd in het repareren en onderhouden van vliegtuigen", zei directeur Oleg Panteleev van de Russische brancheorganisatie AviaPort tegen RBC. "Dat biedt een basis voor een partnerschap met Iran."

Ondertussen heeft Iran zelf ook regelmatig last van problemen bij het onderhoud van vliegtuigen, meldt Asia Times. Westerse sancties tegen het land worden al sinds 1979 gehanteerd. Iraanse vliegtuigen staan bekend als relatief onveilig.

Iran kon kortstondig vliegtuigen en onderdelen kopen tussen 2015 en 2018. In 2015 sloot Iran de 'Iran nuclear deal' met de Verenigde Staten, waardoor de handel weer op gang kon komen.

In 2018 trok de VS zich terug uit deze overeenkomst. Over een periode van drie jaar wist Iran drie Airbus- vliegtuigen en twintig ATR 72-600's te bemachtigen.

LEES OOK: Dit zijn de 19 onveiligste vliegmaatschappijen in 2023 – en de 20 veiligste