Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00

De kogel is door de kerk, Rivian weet waar het de tweede fabriek gaat bouwen. De nieuwe productiefaciliteit komt in de Amerikaanse staat Georgia te staan, gaat 5 miljard dollar (4,4 miljard euro) kosten en zal werk bieden voor ruim 7.500 mensen. Dat maakt Rivian donderdag bekend.

In de nieuwe fabriek moeten jaarlijks 400.000 Rivians in elkaar gezet worden. De bouw gaat in de zomer van 2022 van start en de eerste auto’s moeten in 2024 van de band rollen. Tot die tijd worden alle elektrische auto’s van het merk in de voormalige Mitsubishi-fabriek in Normal in de staat Illinois gemaakt. Deze fabriek is door Rivian overgenomen van de Japanse autofabrikant.

Rivian wil uiteindelijk ook een eigen accufabriek in Georgia bouwen, maar hierover geeft het bedrijf nog weinig duidelijkheid.

Tot nu toe produceerde Rivian nog maar 652 R1-voertuigen, waarvan er 386 zijn afgeleverd bij klanten. In de kwartaalcijfers specificeert de fabrikant 11 afgeleverde R1T pickups die goed waren voor 1 miljoen dollar (880.000 euro) omzet. Daartegenover noteert het bedrijf een nettoverlies van 1,233 miljard dollar (1 miljard euro).

Het doel van de autofabrikant was om voor het einde van dit jaar 1.200 voertuigen te produceren, maar haalt die doelstelling niet. De productie gaat nog wat stroef en Rivian heeft volgens CEO R.J. Scaringe moeite om deze goed op de rails te krijgen.

Lees ook: Elon Musk biedt Tesla-rivaal Rivian ongevraagd advies: ‘Zorg voor een goedwerkende eerste fabriek voordat je een tweede bouwt’

Volgens de huidige berekeningen kan het merk nu jaarlijks 150.000 auto's produceren en kan dat voor 2023 opgerekt worden naar 200.000 voertuigen. Rivian zegt dat het op basis van die cijfers twee jaar nodig heeft om alle vooruitbestelde auto's en Amazon-bestelbusjes te bouwen.

Amazon bestelde 100.000 busjes en de teller voor de R1T en R1S staat volgens het automerk nu op 71.000 stuks.

Rivian EDV's speciaal voor Amazon

Rivian heeft hierbij aangegeven dat de prioriteit ligt bij het maken van de busjes.

Overigens begint Rivian officieel deze maand met het uitleveren van de eerste EDV's, zoals de speciaal voor Amazon ontworpen busjes heten. Deze komen er uiteindelijk in drie formaten, de 500, de 700 en de 900, maar Rivian start met het uitleveren van de 700.

Deze variant heeft twee elektromotoren die elk een voorwiel aandrijven en kan 201 mijl (323 kilometer) op een volle accu rijden. De EDV 700 heeft een laadruimte van 700 kubieke voet -vandaar de naam-, wat neerkomt op 19.800 liter of 19,8 kubieke meter. De EDV 500 komt in de loop van 2022 op de weg en heeft een laadruimte van 500 kubieke voet (14.200 liter, 14,2 vierkante meter). Hij heeft hetzelfde bereik als de 700.

Wanneer de Rivian EDV 900 op de weg verschijnt is nog onduidelijk.

Fabriek in Europa?

Ondertussen is Rivian druk bezig met een uitbreiding naar Europa waar het merk vanaf 2022 actief wil zijn. Daarvoor is het naarstig opzoek naar een productielocatie. Daarvoor wordt onder andere gekeken naar het Limburgse VDL Nedcar. Topman Scaringe van Rivian zou zelfs gezegd hebben dat hij de Nederlandse fabriek zou willen overnemen.

Naast Nederland zijn ook het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk in de running. Vooral vanuit het VK wordt er aan de Amerikaanse autobouwer getrokken. Premier Boris Johnson zou al verschillende subsidies beloven om een Rivian-fabriek in Bristol te krijgen.

LEES OOK: Tesla-rivaal Rivian is naar verluidt in gesprek met VDL Nedcar – een overname wordt niet uitgesloten