• Rivian, bouwer van elektrische pick-uptrucks en SUV’s, wil later dit jaar naar de beurs.
  • Het bedrijf mikt naar verluidt op een waardering van 80 miljard dollar.
  • Ondertussen heeft Rivian nog geen enkele consumentenauto afgeleverd.

De Californische elektrische autobouwer Rivian wil in de herfst van dit jaar naar de beurs.

Het bedrijf wilde niet kwijt tegen welke waardering het de beursvloer wil betreden, maar bronnen lieten tegenover Bloomberg weten dat het zou gaan om 80 miljard dollar (68 miljard euro). Daarmee zou het gaan om een van de grootste beursgangen dit jaar.

Ook is het opmerkelijk dat Rivian niet kiest voor een beursgang via een zogeheten special purpose acquisition company (SPAC), maar op de reguliere manier naar de beurs wil.

Lees ook5 dingen die je als belegger moet weten om SPAC’s te begrijpen: de lege beurshulzen die zeer populair zijn om overnames mee te doen

SPAC-constructies zijn recentelijk populair vanwege de snelheid waarmee bedrijven naar de beurs kunnen.

Een SPAC is een bedrijf zonder activiteiten dat kapitaal ophaalt door naar de beurs te gaan. Vervolgens wordt er een geschikte kandidaat gezocht voor een overname. Lukt dat, dan kan een bedrijf een beursnotering krijgen met een stuk minder papierwerk.

Voor beleggers levert dat mogelijk risico’s op, omdat de aandeelhouders moeten vertrouwen in het boekenonderzoek van het investeringsvehikel.

Lees ook: SPAC’s zijn nu al populairder dan in recordjaar 2020 – deze grafieken laten de waanzinnige opmars zien

Wanneer Rivian op de Amerikaanse beurs verschijnt, is nog onduidelijk. Dit is afhankelijk van hoelang beurswaakhond SEC nodig heeft om de aanmelding goed te keuren.

Rivian stelt leveringen keer op keer uit

De beursgang zou wederom een hoop geld opleveren voor de autobouwer. Rivian heeft in enkele jaren miljarden dollars opgehaald bij investeerders waaronder Amazon en Ford.

De laatste investeringsronde bracht ruim 10 miljoen dollar in het laatje. Daarmee wil het bedrijf vooral uitbreiden, ook naar Europa.

Op dit moment werkt Rivian aan de elektrische pick-uptruck, de R1T, en de SUV, de R1S, op hetzelfde platform. Ook bouwt het bedrijf 100.000 elektrische bezorgbusjes voor Amazon.

Van alle modellen is alleen de bezorgbus op de weg te vinden. Het aantal bezorgbusjes zal snel groeien, want Amazon wil er voor eind volgend jaar 10.000 in gebruik hebben.

De R1T moet volgende maand voor het eerst op Amerikaans asfalt verschijnen. De R1S zou aanvankelijk nog dit jaar moeten uitkomen, maar is voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Musk houdt een oogje in het zeil

Elon Musk houdt de concurrent goed in de gaten. Hij gaf onlangs ongevraagd advies over diens uitbreiding.

Rivian wil een tweede fabriek in Texas bouwen en is daarvoor in overleg met meerdere partijen. Musk vond dat een minder goed idee. Volgens hem zou Rivian zich beter kunnen focussen op de processen in de huidige fabriek om die te stroomlijnen zodat de productie soepel verloopt, voordat er een tweede fabriek bijkomt.

Rivian houdt het overigens niet bij twee fabrieken. De autofabrikant is actief op zoek naar bouwgrond in Europa voor een nieuwe productiefaciliteit. Naar verluidt heeft het bedrijf een oogje laten vallen op een stuk grond nabij Bristol in het Verenigd Koninkrijk. Er gaan ook geruchten dat Nederland en Duitsland potentiële kandidaten zouden kunnen zijn.

Rivian wil in 2022 de R1T en R1S ook aanbieden aan Europese klanten. Het extra investeringskapitaal dat het bedrijf de afgelopen tijd ophaalde moet dit mogelijk maken.

Lees en bekijk meer over Rivian: