Wat geef je als relatiegeschenk aan vaste klanten en partners? Dat is een vraag waar veel ondernemers zich tegen het einde van het jaar het hoofd over breken. Zo’n presentje is niet alleen leuk voor de ontvanger, het kan ook een waardevol promotiemiddel zijn voor je bedrijf.

Het kiezen van een geschikt relatiegeschenk gaat meestal niet over één nacht ijs. Bedenk goed wát je geeft en aan wie. En vergeet niet de kosten ervan in te voeren in je administratie.

Relatiegeschenken: dit zijn de regels

Wie relatiegeschenken geeft, moet rekening houden met de regels over voorbelasting (btw) en aftrekbaarheid.

Volgens de Belastingdienst dienen relatiegeschenken incidenteel te zijn (dus niet structureel), een gift (zonder dat je een tegenprestatie verwacht) en bestemd voor een bestaande relatie (cadeaus voor potentiële klanten vallen gewoon onder bedrijfskosten.)

Als je relatiegeschenken koopt, betaal je hier btw over. Het hangt van de ontvanger af of je dit als schenker terug kan vragen bij de Belastingdienst. Stel jezelf de vraag of de ontvanger recht op btw-aftrek heeft als hij het cadeau zelf zou kopen. Als dat niet zo is, bijvoorbeeld omdat hij particulier is en geen ondernemer, dan mag je de btw niet terugvragen bij de fiscus. Tenzij je per ontvanger niet meer uitgeeft dan het drempelbedrag van 227 euro per jaar. Dan mag je de btw namelijk wel gewoon terugvragen.

Voor de Belastingdienst vallen relatiegeschenken onder ‘representatiekosten’ en die zijn niet volledig aftrekbaar. Voor deze giften geldt dat 80 procent van de kosten mag worden afgetrokken bij de aangifte inkomstenbelasting.

Investering in je relatie met klanten en partners

Giften aan zakenrelaties zul je als ondernemer dus altijd enigszins voelen in je portemonnee, maar dat moet je zien als een investering in jullie relatie. Een leuk relatiegeschenk wordt namelijk bijna altijd gewaardeerd. Dat blijkt ook uit verschillende onderzoeken naar het effect van relatiegeschenken die door Merchandise.nl naast elkaar werden gelegd.

Lees ook op Business Insider

Zo blijkt dat 83 procent van de ontvangers het leuk vindt om een geschenk te ontvangen. 90 procent van hen geeft aan ook kleine cadeautjes zoals pennen, mokken of USB-sticks nog minstens een jaar te bewaren (en te gebruiken). Een groot deel van de ontvangers (85 procent) vindt dat dit soort geschenken goed zijn voor de naam van een bedrijf en 79 procent van hen geeft aan dat zij opnieuw zaken zouden willen doen met bedrijven waarvan zij een relatiegeschenk ontvingen.

Mensen vinden het altijd leuk om cadeautjes te krijgen en kunnen het helemaal waarderen als je attent bent op een belangrijke dag zoals een verjaardag of bij de geboorte van een kind. Het maakt de relatie met je klanten duurzamer.

Wat geef je als relatiegeschenk?

Richard Theuws van Merchandise.nl ziet dat kleine relatiegeschenken ‘zoals pennen, mokken, bidons en sleutelhangers’ al jaren onverminderd populair zijn. “Wij noemen dat strooigoed”, vertelt hij aan Business Insider. “Dat soort kleine cadeautjes zijn heel goed voor je merknaam, omdat ze zich als vanzelf verspreiden onder een groter publiek dan waar je ze aan hebt gegeven.”

Wat betreft de wat luxere cadeaus ziet hij de laatste jaren veel gadgets tussen de bestellingen zoals powerbanks en bluetoothspeakers. Ook ziet hij een steeds grotere vraag en aanbod in duurzame cadeaus binnen de relatiegeschenkindustrie. “Ik merk wel dat mensen zich bewuster worden dat je echt verschil kunt maken met een goed gekozen cadeau. Dat je ermee kunt laten zien wie je bent en waar je als ondernemer voor staat”, zegt hij. “We worden ook steeds vaker om advies gevraagd.”

In deze tijden waarin online marketing vaak de focus heeft bij ondernemers is het volgens hem juist belangrijk om ook offline te investeren. “Online aandacht is vluchtig”, stelt hij. “Ik denk dat je je in deze tijd juist kunt onderscheiden door klanten op een andere manier aan je te binden. Relatiegeschenken zijn daar de perfecte manier voor. En het blijft ook leuk om cadeautjes te geven, toch?”

Tip! Overhandig het relatiegeschenk persoonlijk

José van der Pijl, die als zzp’er bedrijven helpt met contentmarketing en socialmediabeheer, geeft in een blog op de website van ABN Amro de tip om relatiegeschenken persoonlijk te overhandigen.

“Daar geloof ik heilig in”, stelt ze. “Zelf geven maakt het persoonlijk en geeft het cadeau meerwaarde. Je ziet ook direct hoe het gewaardeerd wordt. Plus, je hebt toch weer een contactmoment. In deze tijd bestaat klantcontact al snel uit mailen, appen en skypen, maar er gaat niets boven persoonlijk contact.”

Lees meer over cadeaus voor je klanten én voor je personeel: