Het is voor werknemers een blijk van waardering en een jaarlijks moment om naar uit te kijken: het kerstpakket. Maar waar kies je voor als bedrijf? Wij informeerden bij enkele grote partijen naar de trends dit jaar.

Wie denkt dat het kerstpakket zijn langste tijd wel heeft gehad, heeft het mis. Volgens Sligro Food Group, die samen met dochterbedrijf Tintelingen circa 20 procent van de markt bedient, ontvangen ongeveer 7 miljoen Nederlanders eind dit jaar een kerstgeschenk: ruim 27 procent meer dan in 2015.

Niet alleen worden meer werknemers verblijd met een cadeau; ook geven bedrijven er meer aan uit dan tijdens de crisis. De totale markt wordt ingeschat op 200 miljoen euro, wat omgerekend neerkomt op circa 28 euro per werknemer.

Schouderklopje van de baas

“Het kerstpakket is een schouderklopje van de baas; een blijk van waardering. Denk niet dat je personeel er niet op zit te wachten, want dat is niet zo”, zegt Bart Poierrié, eigenaar van Kerstpakketten.nl een groothandel in kerstpakketten in Uden.

Gezien de omvang van deze markt, is het niet verwonderlijk dat er veel aanbieders zijn, van groothandels tot lokale winkeliers. Voor het samenstellen van een pakket hoef je je kantoor niet meer uit: veel partijen bieden hun producten online aan. Het aanbod is enorm divers: van tegoedbonnen tot traditionele pakketten.

Wij vroegen bij enkele grote marktpartijen naar de trends van dit jaar.

Het traditionele pakket

De goed gevulde doos vol levensmiddelen, zoals koffie, thee, pastasaus, pannenkoekenmix, koekjes, nootjes en olijven, blijft een evergreen, merkt Odiel Bergsma van Kerstpakket.nl. “Deze waren het snelst uitverkocht en meer in trek dan pakketten met non-food producten zoals een fleecekleed of een mok. Etenswaren kan iedereen gebruiken.”

Lees ook op Business Insider

Poierrié sluit zich hierbij aan. “Dozen met veel artikelen zijn erg in trek. Medewerkers hebben het liefst zoveel mogelijk A-merken.”

… met thema

Veel pakketten zijn samengesteld rond een thema, vertelt Wilco Jansen, hoofd interne en externe communicatie bij Sligro Food Group. “Denk bijvoorbeeld aan een land, een specifieke keuken (zoals tapas, foodtruck of streetfood). En naast de eetbare producten zit er ook vaak iets blijvends bij, vaak passend bij dat thema.” Thema’s die bij Sligro nu erg in trek zijn ‘bewust leven’, ‘2020’ (omdat het een mooi jaartal is) en ‘offline’ gaan: onthaasten.

Bedrijven kunnen ook een thema kiezen dat aansluit bij het bedrijf, zoals ‘duurzaam’ of ‘teambuilding’, zegt Jacqueline Roest, marketing manager bij Makro, marktleider in kerstpakketten. “De verpakking straalt dan in sfeer en tekst samenwerken uit.”

Bij kerstpakketten.nl is ontspanning dit jaar een populair thema. Pakketten met home & living-producten die gezelligheid in huis geven, zoals plaids, zijn erg in trek. Ook wireless speakers en koptelefoons vinden volgens Poierrié gretig aftrek.

Verpakking = geschenk

Boon signaleert ook de bewaartrend, waarbij de producten worden verpakt in bijvoorbeeld een rieten mand of draadmand, zodat de verpakking opnieuw kan worden gebruikt.

Makro verkoopt kerstpakketten met het thema ‘let it snow’ waarbij de verpakking kan worden hergebruikt. “De producten zijn verpakt in doosjes in de vorm van huisjes, die samen een dorp vormen. Dat is erg leuk voor kinderen”, zegt Roest.

Keuzecadeau

Terwijl de een in zijn nopjes is met een badlaken of een geurkaars, probeert de ander er zo snel mogelijk vanaf te komen, via Marktplaats. Wil je er zeker van zijn dat je cadeau in de smaak valt, dan kun je ook kiezen voor een tegoed dat in een webshop kan worden ingewisseld voor producten, een belevenis of een donatie aan een goed doel.

Tintelingen, een grote aanbieder van keuzecadeaus, ziet dat vooral grote bedrijven, met personeel op verschillende locaties hiervoor kiezen. Ze hoeven niet duizenden dozen op te slaan en te distribueren, maar laten een handzaam doosje of envelop naar hun medewerkers opsturen. Een andere optie is de code versturen per email. “Wij nemen het hele logistieke proces uit handen”, licht Willem van Caulil, commercieel manager van Tintelingen toe. Ook bedrijven met veel ambulante medewerkers, zoals thuiszorgorganisaties, kiezen volgens hem vaak voor dit concept.

Volgens Roest zijn er ook bedrijven die kiezen voor een kerstmarkt, waar het personeel kan shoppen met een tegoedbon. ”Vooral bij een gevarieerd personeelsbestand is het handig als je medewerkers zelf hun cadeaus kunnen kiezen.”

Van Caulil merkt dat veel organisaties variëren. “Het ene jaar kiezen ze voor het keuzeconcept en het andere jaar voor een traditioneel pakket. Bedrijven willen graag afwisseling, zodat het verrassend blijft.”

Bedrijven kiezen voor duurzaam

De commercieel manager van Tintelingen signaleert dat bedrijven vaker vragen om circulaire geschenken in het assortiment van Tintelingen op te nemen. “Denk bijvoorbeeld aan badhanddoeken die zijn gemaakt van plastic soep uit de oceaan. Of aan wijnglazen die zijn gemaakt van wijnflessen uit de horeca. Bedrijven willen dat graag aanbieden.”

… maar het personeel wil praktische cadeaus

Werknemers daarentegen kiezen bij het omwisselen van hun tegoed vaak praktische cadeaus, zoals een blender of een koekenpan, in plaats van een cadeau met een goed verhaal. Ook cadeaukaarten, voor bijvoorbeeld een parfumerie, zijn in trek. “Daarmee stellen ze hun keuze uit”, aldus Van Caulil.

Aan goede doelen wordt minder gegeven dan voorheen. “Twaalf jaar geleden ging 5 tot 7% van het tegoed naar goede doelen. Nu is dat minder. Wel kiezen veel medewerkers ervoor om restpunten aan het goede doel te doneren.”

Ook de vraag naar belevenissen is gedaald. “Pretparken zijn vrij duur. Werknemers kiezen liever voor een koekenpan dan een entreekaartje voor één persoon.”

Augmented reality

Ook technologische snufjes vinden hun weg naar het traditionele kerstpakket. Zo werkt Makro met augmented reality, waarbij medewerkers met behulp van een app de verpakking van bijvoorbeeld plukbrood kunnen scannen. Ze krijgen dan een filmpje te zien waarbij de verpakking tot leven komt. Hierbij geeft bijvoorbeeld chefkok Herman den Blijker tips of glijdt er een kerstman door de schoorsteen naar beneden. Roest ziet veel belangstelling voor dit concept.

Wees op tijd

We vroegen de experts ook om tips. “Bestel op tijd”, zegt Wilco Jansen van Sligro. “Eén dag voor kerstmis zijn er nog wel pakketten te koop bij de zelfbedieningsgroothandels, maar dan ben je afhankelijk van de (rest)voorraad.”

Daarnaast adviseert hij om je grootste doelgroep in gedachten te houden en voor hén een pakket samen te stellen. “Niet voor jezelf, je vrouw of secretaresse.” Poierrië van kerstpakketten.nl sluit zich hierbij aan. “Neem iemand van de werkvloer mee naar de showroom of laat hem meekijken in de webshop. Grote kans dat hij liever chips en nootjes wil dan dat Boeddah-beeldje dat je zelf zo mooi vindt.”

Verder is het slim om advies te vragen aan de kerstpakkettenspecialist. “Zij hebben er verstand van. Dit verdien je terug in tijd, kwaliteit en originaliteit”, zegt Jansen.

Maak het persoonlijk

Wat betreft de inhoud van je pakket, is het leuk om het persoonlijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan een product van jouw bedrijf of een kerstkaart met een persoonlijke boodschap. “Je kunt het pakket qua look & feel laten aansluiten bij je bedrijf”, zegt Jacqueline Roest van Makro.

Voorpret is ook heel belangrijk, vult Jansen aan. “Heb je een kerstpakket gekozen in een gesloten verpakking? Verstop het dan niet in een magazijn tot het moment van uitreiken, maar zet ze tijdig zichtbaar neer in je bedrijf. De inhoud blijft toch een verrassing en je medewerkers gaan er over praten en het levert (gratis!) voorpret op!”

… en maak er een moment van

Verder adviseren alle experts om de doos persoonlijk uit te reiken. “Het is dodelijk als werknemers hun doos van een pallet moeten pakken”, vertelt Roest. “Het wordt enorm gewaardeerd als je er een feestelijk moment van maakt. Reik de pakketten bijvoorbeeld uit bij een kerstborrel of huur een kerstman in die de dozen uitdeelt. Dat voelt als erkenning en waardering. Je medewerkers voelen zich gezien.”

LEES OOK: Het kabinet maakt kerstpakketten en bedrijfsuitjes fiscaal aantrekkelijker voor mkb’ers