In 2002 werd een ‘go’ gegeven voor de bouw van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Vrijdagavond is het dan zover: om 19.00 test het eerste groepje reizigers de gloednieuwe metroverbinding.

Zo’n 19.000 belangstellenden hebben zich opgegeven voor de tests die het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB) de  komende zes weken gaat uitvoeren, meldt Het Parool. Velen zullen echter moeten wachten tot de metro op 22 juli echt gaat rijden, want de GVB kan maar 8.000 personen een proefrit laten maken.

De splinternieuwe lijn loopt van het nieuwe Station Noord naar Station Zuid, het enige al bestaande station op route.

Noord/Zuidlijn, metro, Amsterdam

Een metrolijn ‘van niets naar nergens’

Maar volgens oud-directeur Coen Teulings Centraal Planbureau is het een ‘lijn van niets naar nergens’, zo schrijft hij vrijdag in het Financieele Dagblad.

Econoom Teulings vindt het 'onbegrijpelijk' dat de Noord-Zuidlijn niet is doorgetrokken naar Buitenveldert, Amstelveen en Schiphol, wat wel in het plan uit 1968 stond.

Het plan voor het stadsspoor uit 1968.

(Klik voor uitvergroting)

Noord/Zuidlijn, metro, Amsterdam

 

Volgens Teulings zijn er drie redenen waarom de Noord-Zuidlijn doorgetrokken moet worden naar Schiphol

  1. De Noord-Zuidlijn is gemaakt voor lange afstanden. De stations liggen diep en de afstand tussen de haltes is groot. Het duurt dus even voordat je op een Noord-Zuidlijn-station bent, maar eenmaal in de metro, ga je als een trein. Er zijn immers weinig stops.
  2. Dus je gaat lekker hard richting Zuid, maar moet dan ineens overstappen op sneltram 51 als je naar Amstelveen wilt. En reizigers háten overstappen. "Zodra reizigers moeten overstappen, kiezen ze een ander alternatief", zegt Teulings in het FD.
  3. Door dat overstapfestijn worden de perrons op Zuid behoorlijk belast. En het station is al druk.

De bouw van de Noord-Zuidlijn heeft 2,5 miljard euro gekost, en dat is een beetje veel voor wat we nu krijgen. Volgens Teulings rechtvaardigt "een rechtgetrokken tracé van tram 24 met extra stations bij de RAI en Amsterdam-Noord" geen miljardeninvestering.

Als het aan econoom Teulings ligt, gooit de gemeente er nog een paar honderd miljoen extra tegenaan, om de metro door te laten rijden naar het 'echte zuiden'.