De Nederlandse mobiele telecomaanbieders brengen plots weer aansluitkosten in
rekening. Wie in een winkel een nieuw éénjarig abonnement afsluit, moet
betalen voor de aansluiting.

Onder meer website Webwereld
berichtte hier recent over. Een nieuwe aansluiting voor een jaar via een
winkel kost rond de 25 euro. Om een nieuw éénjarig contract in de winkel af
te sluiten, betaalt de klant nu bij T-Mobile 26,25 euro. Vodafone vraagt
24,50 euro. Aan online afgesloten abonnementen zitten geen extra kosten
verbonden.

KPN brengt sinds begin april 24,95 euro in rekening voor alle aanluitingen –
ongeacht de looptijd van het abonnement. Voor een sim-only aansluiting geldt
een tarief van 9,95 euro.

Terug van nooit weggeweest
Volgens de telecombedrijven zijn deze kosten nooit weggeweest: een
aansluiting kost geld. De afgelopen jaren hebben de providers deze tarieven
echter gesubsidieerd en niet aan de klant doorberekend. "Het kan
inderdaad zijn dat mensen daar aan gewend zijn geraakt", zegt
woordvoerder Priscilla Tomasoa van T-Mobile.

Crisis
"De rekening van de mobiele telefoon blijkt ongeveer het laatste waar
mensen op bezuinigen", zei directeur klantenservice van T-Mobile
Nederland eind
februari
. Toch is het de vraag of de mobiele aanbieders echt zo weinig
merken van de huidige economische terugval.

Het aantal nieuwe mobiele aansluitingen liep in het laatste kwartaal van 2008
wereldwijd met 15 procent terug. Dat becijferde Informa Telecoms &
Media, zo schreef de Financial
Times
onlangs.

De terugval is overigens niet één-op-één aan de recessie te wijten; het kan
ook samenhangen met de verzadiging van de markt. Hoe meer mensen een
mobieltje hebben, des te kleiner zal op den duur de groei van nieuwe
abonnementen zijn.

Nederlandse beller
Van afwachtende of afhakende Nederlandse bellers is vooralsnog weinig te
merken, zeggen T-Mobile en Vodafone. "Van de recessie merken wij nog
weinig", zegt de T-Mobile-woordvoerder Tomasoa. "Mobiel bellen is
bijna een basisbehoefte geworden", meent zegsman Joost Galema van
Vodafone. "Daar ga je niet zo, één, twee, drie op besparen."

Aansluitkosten rekenen
Waarom dan nu opnieuw de aansluitkosten in rekening brengen? Volgens Vodafone
is het onderdeel van de strategie om meer klanten via de website te laten
bestellen. Galema: "Online is voor ons veel efficiënter. Daarom willen
we klanten belonen die voor de efficiënte route kiezen."

T-Mobile geeft aan dat het "continu de mix van prijzen aanpast". "Soms
geven we een tijd lang kortingen en nu brengen we 26,50 euro (de helft van
de totale aansluitkosten, red.) in rekening."

KPN-woordvoerder Steve Hufton zegt dat het logisch is om juist nu
aanluitkosten in rekening te brengen. Echter niet vanwege de economische
crisis. Hufton: "De prijzen zijn de afgelopen jaren gedaald, terwijl
onze kosten nog altijd even hoog zijn. Op een gegeven moment moet je stappen
nemen."

Slecht weer
Maar als de crisis telecombedrijven nog niet bereikt heeft, dan houden de
'telco's' er in ieder geval rekening mee. "Als je naar buiten kijkt,
zie je dat het slecht weer is", zegt Galema van Vodafone. Dat de timing
voor het in rekening brengen van aansluitkosten niet volledig toeval is, wil
hij wel toegeven.

Of klanten van KPN ineens de hand op de knip houden, kan het bedrijf niet
zeggen in afwachting van de kwartaalcijfers.

Ook T-Mobile kan, in afwachting van de nieuwe cijfers, niet zeggen of nieuwe
klanten blijven komen. Het bedrijf ziet overigens een andere reden waarom
zijn inkomsten onder druk staan. Vanwege regelgeving
zijn verschillende beltarieven omlaag gegaan, aldus T-Mobile.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl