• Veel experts vragen zich af of retailers zonder webshop de coronapandemie wel kunnen overleven.
  • Budgetkledingketen Primark is zo’n retailer zonder webwinkel.
  • Toch denken analisten van zakenbank UBS dat het voor Primark geen zin heeft om zich op online te storten.

Fysieke winkels staan misschien wel voor een grotere uitdaging dan ooit. Tijdens de coronapandemie zijn consumenten volop online gaan winkelen en zijn ze gewend aan het leven zonder winkels.

Grote kledingketens als Zara en H&M sluiten filialen om zich meer te kunnen richten op verkopen online en veel experts vragen zich af of retailers wel kunnen overleven zonder webshop.

Budgetkledingketen Primark heeft geen webwinkel en heeft de inkomsten tijdens de pandemie zien opdrogen. Toch hoeft de keten zich volgens analisten van zekenbank UBS geen zorgen te maken over zijn toekomst.

In een woensdag gepubliceerde analyse onder de titel ‘No online, no problem’ schrijven ze dat Primark een uniek businessmodel hanteert en daardoor kan voortbestaan zonder online te gaan.

Primark moet het hebben van lage prijzen en klanten die veel tegelijk kopen

De winstmarges zijn dun bij Primark, maar de winkelketen vertrouwt erop dat klanten veel spullen kopen als ze een filiaal bezoeken. Die aanpak leent zich niet voor een onlineplatform.

Om hun stelling te bewijzen hebben de analisten van UBS de winstmarges en gemiddelde hoeveelheid aankopen van Primark vergeleken met die van belangrijke concurrenten als Zara, H&M, Boohoo en Asos.

“Wat Primark aanbiedt aan klanten kan eigenlijk niet online. Zolang er vraag is naar T-shirts van net iets meer dan 2 euro zullen mensen daarvoor naar de winkel moeten”, schrijven de analisten UBS.

“Primark zou de prijzen kunnen verhogen om online geld te verdienen, maar daardoor zou het unique selling point wegvallen en zou het bedrijf terechtkomen in het middensegment van de markt waar onderscheid ten opzichte van de concurrentie nauwelijks mogelijk is.”

Primark heeft die analyse in het verleden ook al gemaakt: “De kosten voor levering aan huis passen niet bij de prijsstelling van onze producten”, zei financieel directeur John Bason van het moederbedrijf van Primark in 2017 tegen The Wall Street Journal. En de lage prijzen zijn de moeite waard, stelde hij. “De verkoopvolumes gaan niet een beetje omhoog, maar gaan heel sterk omhoog.”

Faillissementen van concurrerende winkelketens geven Primark volgens de analisten van UBS de kans om nog meer marktaandeel te verwerven.

Lees meer over webwinkels: