• Otravo, het moederbedrijf van onder andere Vliegtickets.nl, is failliet verklaard.
  • Reiskoepel ANVR waarschuwde maandag al dat een “paar honderd” klanten van Otravo in de problemen dreigden te komen als het bedrijf zou omvallen.
  • Er zou daarom een garantiefonds moeten komen voor losse vliegtickets, meent de ANVR. Niet iedereen in de reisbranche is het daarmee eens.
  • Lees ook: Vliegtickets.nl legt verkoop stil – moederbedrijf Otravo zwaar in de problemen

Otravo, het moederbedrijf van onder andere Vliegtickets.nl, is failliet verklaard.

Enkele dagen geleden vroeg het bedrijf uitstel van betaling aan. Vliegtickets.nl meldde toen op zijn eigen site dat alle activiteiten stil kwamen te liggen.

Otravo organiseert niet zelf reizen, maar bemiddelt in tickets, hotelreserveringen en autoverhuur. Het bedrijf verklaarde vrijdag dat klanten die al een ticket hebben ontvangen zich geen zorgen hoeven te maken en geen actie hoeven te ondernemen. Reizigers die nog geen ticket hadden gekregen, kregen het advies om direct contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij.

Het is niet duidelijk of dit advies nog steeds geldt na het faillissement of hoeveel klanten nog wachten op een al besteld ticket, zegt curator Duco van Dongen.

Over de oorzaak van het bankroet kan hij ook nog niets zeggen. "Mijn aandacht gaat nu eerst uit naar de reizigers en waar zij aan toe zijn."

Reiskoepel ANVR pleitte maandag in De Telegraaf al voor een garantiefonds voor losse vliegtickets, omdat een “paar honderd” klanten van Otravo in de problemen dreigden te komen vanwege de precaire situatie van het moederbedrijf van Vliegtickets.nl.

“We schatten dat een paar honderd gedupeerde klanten van Otravo tussen wal en schip vallen”, zei een woordvoerder van ANVR tegen De Telegraaf. “Het zou daarom goed zijn als [er] een garantiefonds komt voor losse vliegtickets, waarover in Brussel al gesproken wordt. Reizigers betalen dan een kleine vergoeding en als het mis gaat krijgen ze kosten vergoed of kunnen ze hun vakantie afmaken. Dit is al zo bij de pakketreizen.”

Niet iedereen is enthousiast over het voorstel van ANVR voor een garantiefonds. Luchtvaartkoepel Barin gaf tegen De Telegraaf aan hier weinig voor te voelen. "De luchtvaartmaatschappij kan de vlucht gewoon uitvoeren. We zijn niet voor nog meer verplichte belastingen en heffingen", aldus voorzitter Marnix Fruitema tegen de krant.

Otravo al langer in financieel zwaar weer

Otravo schreef zijn verkoopstop zelf toe aan de chaos op Schiphol. De Telegraaf dook in de jaarrekeningen die het bedrijf bij de Kamer van Koophandel had gedeponeerd. De krant constateerde dat het bedrijf er financieel al langer niet goed bijstaat.

Otravo had eind 2021 een negatief vermogen van 119 miljoen euro. Vorig jaar jaar leed het bedrijf 18 miljoen euro verlies en het jaar ervoor 91 miljoen euro.

Otravo ontstond in 2014 door een fusie van Vliegtickets en WTC. Later kwamen daar meer merken bij. Het bedrijf heeft een jaaromzet van bijna 2 miljard euro en telt 26 werknemers, die afhankelijk van de lengte van hun dienstverband nog vier tot zes weken salaris krijgen doorbetaald via uitkeringsinstantie UWV.

LEES OOK: Fors meer bedrijven bereiden zich voor op ontslagronde, merkt UWV