Het sinterklaasfeest levert de Nederlandse winkeliers dit jaar naar schatting 535 miljoen euro aan extra omzet op. Dat is 1 procent meer dan vorig jaar.

Dat verwacht branchevereniging Detailhandel Nederland.

De belangenorganisatie linkt haar verwachting aan de ,,lichtpuntjes in de economie die de afgelopen periode zichtbaar zijn geworden”. Ze wijst onder meer op de sterk verbeterde stemming onder consumenten. Statistiekbureau CBS meldde vorig maand dat het consumentenvertrouwen is gestegen tot het hoogste niveau in ruim 8 jaar.

,,Sinterklaas is bij uitstek een moment waarop zichtbaar wordt dat Nederlandse consumenten optimistisch zijn over de toekomst. Het is druk in de winkelstraten en de kassa’s draaien op volle toeren. Ook de pakketbezorging komt op stoom en in de zoekopdrachten bij webshops is ‘sinterklaascadeau’ een veel gebruikte term”, aldus Detailhandel Nederland.

Voordelige Sinterklaaskado’s

Bijkomende factor is dat Sinterklaas dit jaar meeprofiteert van de lage inflatie, stelden economen van ING op 10 november. Een gemiddelde zak met cadeautjes voor alle leeftijden is “slechts” 0,9 procent duurder dan een jaar geleden.

De bank deed zoals elk jaar onderzoek naar de prijs van een aantal veelgegeven pakjes. Het zijn vooral geschenken voor volwassenen waarvoor hulpsinterklazen nauwelijks meer kwijt zijn dan vorig jaar. Een zak met populaire cadeaus voor grote mensen ging maar 0,3 procent in prijs omhoog, terwijl een zak speciaal voor kinderen 1,7 procent duurder werd.

Het is nu voordeliger om sieraden te geven. Die zijn gemiddeld 3 procent goedkoper geworden omdat de goudprijs sterk is gedaald. Ook snoep zakte 3 procent in prijs. Maar voor chocola (plus 4 procent), dvd's (5 procent), boeken (2 procent) en speelgoed (2 procent) moet wel meer betaald worden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl