• Reguliere auto’s worden doorgaans duurder in onderhoud naarmate ze duurder worden, voor elektrische auto’s lijkt het tegenovergestelde het geval.
  • Elektrische auto’s zijn hebben over het algemeen minder onderhoud nodig, omdat ze minder bewegende delen hebben die onderhoudsgevoelig zijn.
  • Reparaties aan elektrische auto’s zijn doorgaans duurder dan die van auto’s met een verbrandingsmotor.

Een elektrische auto is in de aanschaf nog vrij prijzig. Voor minder geld heb je een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Maar die extra kosten verdien je waarschijnlijk terug als je lang in de EV blijft rijden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat stroomauto’s goedkoper in onderhoud worden naarmate ze verouderen.

We Predict, een analysebedrijf dat zich richt op de automarkt, bekeek de onderhoudskosten voor ruim 19 miljoen auto’s die maximaal 5 jaar oud zijn. In totaal werd er voor 20 miljard dollar (17 miljard euro) aan deze auto’s versleuteld.

Alle kosten voor het op de weg houden van de auto werden in het onderzoek meegenomen. Denk hierbij aan servicekosten, algemeen onderhoud en reparaties aan losse onderdelen.

Lees ookEen eigen laadpaal voor mijn elektrische auto. Wat kost dat? En verdien ik het wel terug?

Uitzondering op de regels zijn elektrische auto's

In het onderzoek worden een hoop open deuren ingetrapt: premium merken kosten meer om op de weg te houden, auto's hebben meer onderhoud nodig als ze ouder worden, en ga zo maar door. Maar er was ook een uitzondering te vinden: de elektrische auto.

Het blijkt namelijk dat onderhoud aan een accu-auto niet alleen minder vaak plaatsvindt, maar ook dat dit goedkoper wordt naarmate de auto ouder wordt. Dat ligt overigens niet aan de auto's maar aan de monteurs die eraan moeten sleutelen.

Dat zit zo: een groot gedeelte van de reparatiekosten is toe te schrijven aan het vinden van de oorzaak van de problemen. Technici en fabrikanten zijn vlak na de lancering van een elektrische auto vaak nog niet op de hoogte van de mogelijke problemen waar ze tegenaan kunnen lopen. Het kost dus meer tijd en moeite om de oorzaak achter deze problemen vast te stellen. Dat wordt doorberekend in manuren, die de klant moet betalen.

Monteurs en fabrikanten raken in de maanden na de lancering al snel bekend met problemen en kunnen daardoor sneller een diagnose stellen. Ook komt het voor dat fabrikanten bekende problemen oplossen met soft- of hardware-updates, waardoor reparaties helemaal niet meer nodig zijn.

"Het voor het eerst een diagnose stellen en het het oplossen is veel moeilijker met deze nieuwe voertuigen. Veel van de kosten voor de Jaguar I-PACE en Porsche Taycan kwamen voor uit het simpelweg uitzoeken hoe men de auto weer op de weg kreeg. Daarom werden er soms meerdere reparaties gedaan terwijl er maar één juiste nodig was," zegt Davies, CEO van We Predict, tegenover Forbes.

Lees ook: Elektrische auto als occasion kopen? 8 dingen om op te letten

Nog meer goed nieuws

Volgens Davies is er nog meer goed nieuws. Hij denkt dat autofabrikanten steeds vaker bij de lancering van een nieuwe elektrische auto de fouten er al uit hebben gehaald. "Autofabrikanten worden steeds beter in het lanceren van dit soort voertuigen."

In het eerste jaar na de lancering van een nieuwe elektrische auto zijn de onderhoudskosten ongeveer twee keer zo hoog als die van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Na dat eerste jaar dalen de kosten heel snel en wordt de EV goedkoper dan zijn tegenhanger met verbrandingsmotor.

Als kers op de taart is er onlangs ook onomstotelijk bewezen dat elektrische auto's daadwerkelijk milieuvriendelijker zijn dan andere vierwielers. Zelfs als ze stroom uit ouderwetse kolencentrales laden.

LEES OOK: Wat als je in een elektrische auto strandt met een lege accu? Slepen mag niet – dit kun je wel doen